Jesteś tutaj
Start > Psychika i emocje > Atak paniki – przyczyny, przebieg i sposoby radzenia sobie z nagłym lękiem

Atak paniki – przyczyny, przebieg i sposoby radzenia sobie z nagłym lękiem

atak paniki

Choć jego objawy są somatyczne, podłoże ataku paniki jest typowo psychologiczne. To nieprzewidywalny, nagły atak silnego lęku, który objawia się bólami brzucha, głowy i innymi dolegliwościami.

Atak paniki może objawiać się różnie, w zależności od osoby. Różne czynniki mogą go też wywołać. To obok depresji jedno z najczęstszych zaburzeń emocjonalnych współczesnego społeczeństwa. Co ciekawe, u kobiet występuje dwa razy częściej niż u mężczyzn.

Poznaj kilka najczęstszych przyczyn i objawów towarzyszących atakom paniki.

Przyczyny ataków paniki

Charakterystyczną cechą ataków paniki jest to, że pojawiają się niespodziewanie. Najczęściej wywoływany jest przez jakiś stresor. Ale zdarzają się napady, których nie poprzedziło konkretne stresujące wydarzenie.

Zaczątek ataków paniki objawiających się maksymalnym nasileniem lęku tkwi w czynnikach emocjonalnych i środowiskowych. Często wiąże się z traumatycznymi przeżyciami i problemami, z którymi człowiek sobie nie radzi. Napady lękowe często wiążą się z kontaktami międzyludzkimi – nowe znajomości, rozpad związku, konflikty, utrata członka rodziny lub narodziny. Ataki moga być wywoływane przez stres w pracy, nieumiejętność wykonania zleconych zadań, zwolnienie, egzaminy, problemy finansowe.

Przebieg ataku paniki

Atakuje nagle i trwa kilka minut. Atak paniki objawia się wzrostem ciśnienia krwi, uczuciem ucisku w klatce piersiowej, trudnością z oddychaniem, kołataniem serca. d tego często dochodzą zawroty głowy i intensywne pocenie. Wszystko przebiega w uczuciu odrealnienia, oderwania od rzeczywistości.

Ekstremalną sytuacją jest, gdy nieleczone ataki paniki prowadzą do agorafobii, czyli strachu przed miejscami publicznymi. Osoba atakowana nagłymi napadami lęku boi się, że panika uderzy znowu i w związku z tym zaczyna unikać miejsc i sytuacji, które mogą ją wywołać. To zazwyczaj okoliczności, w których nie będzie mógł znaleźć schronienia bądź uciec – samoloty, samochody, mosty lub tłum na ulicy.

Podczas ataku paniki poczucie bezpieczeństwa może przyjść wraz z obecnością i wsparciem osób bliskich.

Leczenie ataków paniki

Pierwszym krokiem walki z napadami paniki i lęku może być zapoznanie się z technikami relaksacyjnymi. Podstawową z nich jest świadome oddychanie. Ulgę może przynieść oddychanie do papierowej torby, które pomaga zapobiec hiperwentylacji.

W walce z atakami zaleca się wprowadzenie do życia aktywności fizycznej. Regularne ćwiczenia redukują stres i napięcie, a także dzięki utlenieniu wspomagają pracę mózgu. Naturalnie wpływa na neuroprzekaźniki.

Najważniejsza jest jednak psychoterapia, która pozwoli uporać się z przyczynami ataków paniki. Spotkania ze specjalistą pozwolą zredukować objawy zaburzenia a także sprostać problemom, które wywołują lęk.Ich przepracowanie pozwoli na trwałą poprawę. Elementem leczenia może zostać też farmakoterapia, to jednak zależy od decyzji prowadzącego specjalisty.

 

Dodaj komentarz

Top