Jesteś tutaj
Start > Porady > Zdrowy kręgosłup – jak dbać o plecy?

Zdrowy kręgosłup – jak dbać o plecy?

bolące plecy

Kręgosłup jest dla naszego organizmu kluczowy, stanowi swoiste rusztowanie naszego ciała. Zapewnia równowagę, utrzymuje ciało, chroni rdzeń kręgowy. Dodatkowo stanowi przyczep dla innych kości. Warto utrzymywać kręgosłup z dobrej formie. Niestety ból kręgosłupa jest powszechny w dzisiejszych czasach. Ból mogą pwoodować zmiany zwyrodnieniowe, przeciążenia, siedzący tryb życia.

Dobrą profilaktyką bólu kręgosłup są ćwiczenia.

Budowa kręgosłupa

Kręgosłup składa się z kręgów, które możemy rozróżnić wg podziału na odcinki:

  • szyjny: 7 kręgów, które są najmniejsze i najbardziej ruchliwe, dzięki czemu poruszają głową
  • piersiowy: 12 kręgów połączonych z żebrami
  • lędźwiowy: 5 kręgów, które bardzo obciążamy podczas siedzenia i stania
  • krzyżowy: 5 zrośniętych kręgów tworzących kość krzyżową
  • ogonowy: 4-5 zrośniętych kręgów tworzących kość ogonową

Ból kręgosłupa: przyczyny

Po pierwsze: tryb życia. Chodzi tu głównie o ciągłe siedzenie i stronienie od aktywności fizycznej. Do tego otyłość oraz inne przeciążenia, które bardzo niekorzystnie wpływają na stan kręgosłupa i powodują jego poważne dolegliwości.

Ból kręgosłupa mogą też powodować schorzenia i choroby.

  • przepuklina kręgosłupa, czyli wypadnięcie dysku: silny ból w odcinku krzyżowym oraz problemy z wykonywaniem skłonów
  • zwężenie kanału kręgowego odcinka lędźwiowego: ból w dolnych partiach kręgosłupa
  • kompresyjne złamanie kręgów
  • rozwarstwienie aorty
  • ostre zapalenie opon mózgowych
  • schorzenia układu pokarmowego
  • półpasiec
  • choroby autoimmunologiczne
  • zapalenie stawów kręgosłupa
  • dyskopatia
  • osteoporoza

Jak dbać o kręgosłup?

Nie ma możliwości, aby całkowicie wyeliminować z naszego życia czynniki szkodliwe dla kręgosłupa.

Przy podnoszeniu i przenoszeniu ciężkich rzeczy podstawową regułą jest przyjmowanie odpowiedniej pozycji. Musisz uginać nogi w kolanach i podnosić ciężary z przysiadu. Schylanie się po ciężkie rzeczy i podnoszenie ich z tej pozycji może spowodować problemy z kręgosłupem.

Prowadząc siedzący tryb życia, np. jeśli pracujesz przy biurku pamiętaj o unikaniu niezdrowych pozycji: nie garb się, nie obciążaj jednej strony miednicy mocniej. Siedź prosto.

Zawsze powinniśmy siedzieć i stać tak, aby kręgosłup w dolnej części był wygięty i przypominał literę S.

Najważniejsza zasada dbania o kręgosłup to ruch. Nie powinieneś unikać aktywności fizycznej.

Ale nawet podczas leżenia możemy przybierać taka pozycję, która kręgosłupowi pomoże, a nie zaszkodzi. Najlepiej leżeć na wznak lub na boku. Istotny jest też dobór materaca. Miękkie materace i duża ilość poduszek wpływają niekorzystnie na przybieraną pozycję i tym samym na kręgosłup.

Ćwiczenia dla kręgosłupa

Jeśli problemy z kręgosłupem i bóle już są twoim problemem, przed rozpoczęciem ćwiczeń skonsultuj się z lekarzem,a najlepiej z fizjoterapeutą.

 

 

 

 

 

 

 

2 thoughts on “Zdrowy kręgosłup – jak dbać o plecy?

    1. Tak, mój tata miał problemy z plecami i skorzystaliśmy właśnie z tej strony, efekt był bardzo szybko widoczny, Ponadto ArtMedic Viscotherapy ma bardzo szeroki wybór materacy piankowych.

Dodaj komentarz

Top