Jesteś tutaj
Start > TAK > Superfoods – co to takiego?

Superfoods – co to takiego?

superfoods

Superjedzenie dla superludzi? Nie tylko. Superfoods to produkty, które każdy z nas powinien włączyć do swojej diety. Dlaczego? Czym różnią się od tzw. zdrowej czy ekologicznej żywności?

Produkty zaliczane do superfoods to nic innego, jak pełne korzystnych dla zdrowia składników warzywa, owoce, nasiona itp. – nieprzetworzone i naturalne produkty spożywcze zawierające mnóstwo witamin, minerałów czy przeciwutleniaczy.

Co jest super?

Niektóre z nich jemy na co dzień – tak, jak czosnek, brokuły czy orzechy, niektórych natomiast próżno szukać na sklepowych półkach. Takich superfoods, jak jagody goji, algi, komosa ryżowa (quinoa), pierzga pszczela nie znajdziemy w pobliskim sklepiku osiedlowym. Musimy wybrać się po nie do sklepu ze zdrową żywnością przygotowując się jednocześnie na większy wydatek – superfoods, szczególnie, od kiedy zyskały to zaszczytne miano, nie należą do najtańszych produktów spożywczych.

Lista superżywności nie jest zamkniętym, opracowanym przez kogoś spisem produktów. Co jakiś czas do superfoods zalicza się nowe dary Matki Ziemi, niepopularne wcześniej w naszym klimacie lub, wręcz przeciwnie, znane i lubiane, ale dopiero teraz dokładnie przebadane. Co aktualnie jest na topie? Natura zadbała o to, by jesienią, gdy tak ważna jest odporność organizmu, nie zabrakło nam warzyw ją wspomagających. Przedstawiamy superżywność w sam raz na tę porę roku.

Czosnek i cebula

superfoods

Tanie i zdrowe – to wiemy nie od dziś. Dlaczego zostały zaliczone do superfoods? Oczyszczają organizm z toksyn dzięki wysokiej zawartości falwonoidów, działają antybakteryjnie i przeciwzapalnie, obniżają cholesterol i ciśnienie krwi. Wspomagają odporność, zapobiegają nowotworom. Najbardziej skorzystamy z ich zdrowotnych właściwości konsumując warzywa (pochodzące ze sprawdzonego źródła!) na surowo, co nie dla wszystkich może brzmieć zachęcająco. Podobne właściwości wykazuje również por, szalotka i szczypior.

Jagody goji

Egzotyczne, drogie i zdrowe (przez niektórych nazywane najzdrowszymi owocami na świecie). Znane w Azji, wykorzystywane od dawna przez chińską medycynę ludową. W Polsce dostępne w postaci suszonej. Zawierają mnóstwo antyoksydantów, dzięki którym zwalniają procesy starzenia się organizmu, wzmacnia się odporność, chronione jest serce. Ze względu na to, że owoce są bardzo drobne i trudno obecnie o świeże jagody, równie dobrze możemy zastąpić je… pospolitymi jabłkami. Według obliczeń dietetyków, zjadając jedno jabłko dostarczamy organizmowi tylu przeciwutleniaczy, ile znajduje się w kilkunastu szklankach soku z owoców goji.

Pestki dyni i nasiona słonecznika

superfoods

Dynie możemy kupić obecnie niemal wszędzie – warto wybrać taką odmianę, której pestki będą nadawały się do wybrania i wysuszenia. Dlaczego? W wyrzucanych przez większość ludzi pestkach znajduje się sporo minerałów, szczególnie cynku, nienasyconych kwasów tłuszczowych, witamin – E, B1, B2, B6, A, C, D. W chętnie skubanych, popularnych nasionach słonecznika znajdziemy również wielonienasycone kwasy tłuszczowe, minerały i fitosterole obniżające poziom cholesterolu.

Buraczki

Kwas foliowy, mangan betaina – wysokie stężenie związków o właściwościach przeciwzapalnych sprawiło, że buraki są super. Oprócz tego wzmacniają układ krwionośny, spowalniają starzenie, wspomagają działanie układu immunologicznego, zapobiegają nowotworom. Jak najlepiej zjadać buraczki? Na surowo – wyciskając z nich sok – lub pieczone w całości. Jeśli je gotujemy, najlepiej w zupie – w wodzie po buraczkach zostanie większość minerałów i witamin.

Zdjęcia: visualhunt.com

Dodaj komentarz

Top