Jesteś tutaj
Start > TAK > Nasiona Chia – właściwości i zastosowanie

Nasiona Chia – właściwości i zastosowanie

chia-seed

Nasiona Chia, czyli szałwia hiszpańska zyskuje sobie coraz większą popularność, zwłaszcza wśród osób dbających o zdrowie. Przyjrzyjmy się jakie zastosowanie mogą mieć te podobne do czarnego maku ziarenka. Oto 5 zdrowotnych właściwości nasion Chia.

1. Nasiona Chia poprawiają pamięć

Łosoś atlantycki uchodził zawsze za najbardziej bogate źródło kwasów omega-3. Okazuje się, że niepozorne, czarne nasionka szałwii hiszpańskiej zawierają tych kwasów o wiele więcej. Kwasy omega-3 wspomagają prawidłową pracę układu nerwowego, poprawiają kondycję pamięci oraz rozwój mózgu już na etapie życia płodowego. Z tego względu są szczególnie polecane kobietom w ciąży, osobom żyjącym w stresie i napięciu oraz ludziom starszym, narażonym na demencje i chorobę Alzheimera. Seniorzy powinni cenić nasiona Chia również, ze względu na pozytywny wpływ kwasów omega-3 na funkcjonowanie wzorku i zapobieganie zwyrodnieniu plamki żółtej.

2. Nasiona Chia – mniejsze ryzyko raka piersi

Kwas ALA, czyli kwas alfa-linolenowy, zawierający się w kwasach omega-3, zmniejsza ryzyko wystąpienia raka piersi oraz szyjki macicy. Odkryto, że zwiększone stężenie kwasu ALA we krwi powoduje przyspieszoną apoptozę (śmierć komórkową) komórek odpowiedzialnych za rozwój raka piersi i szyjki macicy, jednocześnie nie naruszając zdrowych komórek.

3. Nasiona Chia na problemy z sercem i nadciśnienie

I znowu musimy przywołać kwasy omega-3. Ponieważ nasionka szałwii hiszpańskiej są tak bogatym ich źródłem, należny podkreślić też pozytywny wpływ tych nasion na serce i cały układ krwionośny, poprzez zmniejszanie poziomu złego cholesterolu LDL we krwi oraz zwiększanie tzw. dobrego cholesterolu HDL. Dodatkowo w nasionach Chia znajdziemy bogactwo takich minerałów jak potas, który reguluje ciśnienie krwi oraz magnez, wapń i sód.

4. Nasiona Chia – więcej wapnia niż mleko?

Kolejnym, wspomnianym już minerałem, w które bogate są nasiona Chia, jest wapń. W 100 gramach tych nasion znajdziemy 631 mg cząstek wapnia, natomiast w szklance mleka tylko 240 mg. Na mocne kości i zęby możemy liczyć też dzięki fosforowi, którego w 100 gramach nasionach Chia znajdziemy w ilości 631 mg.

5. Coś dla osób walczących z wagą

Oprócz kwasów omega, wapnia i innych minerałów, nasiona Chia są również niezwykle bogate w błonnik, a ten jak wiadomo, wspomaga trawienie oraz pomaga w utrzymywaniu zgrabnej sylwetki. Wysoka zawartość białka w nasionach wpływa też na szybsze metabolizowanie komórek tłuszczowych. Stąd tak szybko rosnąca popularność nasion Chia wśród osób walczących z nadwagą. Dodatkową ich zaletą jest to, że działają podobnie do siemienia lnianego, czyli pęcznieją w żołądku, dzięki temu dają uczucie sytości na dłużej.

Jak jeść nasiona Chia?

Nasionka te nie mają właściwie żadnego konkretnego smaku. Jest to ich zaleta, ponieważ można je dodać praktycznie do wszystkiego i bardzo łatwo włączyć je do swojej diety. Propagatorka zdrowego stylu życia Anna Lewandowska na swoim blogu poleca pudding z nasion Chia. Żeby go przygotować, potrzebujemy:

  • 2 łyżki nasion Chia,
  • dowolne mleko roślinne lub krowie,
  • łyżeczkę miodu,
  • wiórki kokosowe,
  • ulubione owoce.

Nasiona musimy wcześniej zalać mlekiem, dodać wiórki kokosowe, miód, wymieszać wszystkie składniki i odstawić na kilka godzin lub noc do lodówki. Przez ten czas nasionka wchłoną część płynu i mleko zgęstnieje. Część owoców blendujemy na mus, który wlewamy do pucharka, następnie dodajemy przygotowany wcześniej pudding z mleka i nasion Chia. Deser dekorujemy pozostałymi owocami i już gotowe! Pudding cieszy oko i przepysznie smakuje.

chia pudding mango

Z jakimi owocami najchętniej przygotowalibyście taki pudding? My stawiamy na mango!

Photo by elements.envato.com/tycoon101/Arzamasova

Dodaj komentarz

Top