Jesteś tutaj
Start > Porady > 10 sposobów na dobrą pamięć

10 sposobów na dobrą pamięć

pamięć

Wraz z wiekiem sprawność ludzkiego mózgu maleje. Po 21. roku życia ilość i aktywność neuronów spada, wolniej powstają nowe połączenia między nimi. Często jednak nawet młode osoby skarżą się na kłopoty z pamięcią, trudności w nauce i koncentracji. Czy to znaczy, że jesteśmy skazani na powolną utratę poszczególnych funkcji naszego umysłu? W jaki sposób zadbać o mózg, by jak najdłużej cieszyć się dobrą pamięcią i i czy można ją wyćwiczyć? Przedstawiamy 10 sposobów na dobrą pamięć.

Aby zachować nasz umysł w zdrowiu i dobrej kondycji, trzeba go przede wszystkim jak najczęściej używać. Ćwiczenie mózgu w najróżniejszych sytuacjach sprzyja jego rozwojowi i nie pozwala na regres. Z pamięcią jest trochę tak, jak z oszczędnościami – im więcej w ciągu życia zapiszemy w niej informacji, im lepszą treścią ją wypełnimy, z tym większych zasobów będziemy mogli czerpać na starość. Ważnym czynnikiem jest również prawidłowe odżywianie mózgu – potrzebuje on wyjątkowo dużo energii do sprawnego funkcjonowania.

Zadbaj o mózg

Niezdrowy tryb życia i niewłaściwa dieta są najważniejszymi czynnikami wpływającymi negatywnie na sprawność naszych umysłów. Mózg postarzają nawet o kilka lat: nadwaga, wysokokaloryczne, tłuste potrawy, słodzone napoje, niewielka aktywność fizyczna, niedosypianie, przemęczenie, nadużywanie alkoholu. W każdym wieku możemy jednak zrezygnować ze szkodliwych przyzwyczajeń i poprawić kondycję mózgu, a także pozytywnie wpłynąć na pamięć. Wszystko zaczyna się od zmiany diety.

Największym szkodnikiem jest cukier, a dokładnie glukoza. Równie trudno jest z niej zrezygnować -nadmiar tego cukru we krwi wywołuje pozytywną reakcję, pobudza ośrodek przyjemności, a więc uzależnia. Rezygnacja ze spożywania glukozy poprawi przewodnictwo sygnałów pomiędzy komórkami, co wpłynie również na poprawę pamięci.

dobra pamięć

W każdym wieku możemy jednak zrezygnować z niezdrowych przyzwyczajeń i zniwelować niekorzystne zmiany. Wzbogaćmy naszą dietę w produkty zawierające witaminy z grupy B, C oraz E, na przykład oleje roślinne (najlepiej tłoczone na zimno), migdałach, orzechach, brukselce i innych zielonych warzywach, cytrusach, wypiekach z mąki pełnoziarnistej. Zadbajmy też o dostarczenie organizmowi odpowiednich ilości mikroelementów – żelaza, cynku, potasu i fosforu. Znajdziemy je w bananach, morelach, awokado, szpinaku, chudym mięsie.

Kłopoty z pamięcią? Rusz się!

Wysiłek fizyczny jest równie istotny dla naszego mózgu, jak odżywianie. Ruch wymaga ciągłej aktywności tego organu, ponieważ to mózg odpowiada za koordynację ruchową i wysyła impulsy pobudzające mięśnie do pracy. Choć wydaje się, że to praca umysłowa stymuluje i rozwija naszą sprawność intelektualną, to sport ma równie wielką wartość i korzystny wpływ nie tylko na ciało.

dobra pamięć
Photo by tejvanphotos

Najlepsze będą ćwiczenie poprawiające krążenie krwi i obieg tlenu, na przykład szybki marsz, bieganie, pływanie czy jazda na rowerze. Angażują one właściwie wszystkie grupy mięśni i wymagają dodatkowej koncentracji oraz wykonywania kilku czynności jednocześnie – oprócz pedałowania czy przebierania nogami, musimy utrzymywać właściwy kierunek, obserwować sytuację na trasie i nasłuchiwać tego, co dzieje się za naszymi plecami. Dzięki aktywności fizycznej więcej natlenionej krwi dociera do mózgu zwiększając jego pojemność i lepiej odżywiając jego komórki.

Pamiętaj o 10 zasadach:

  • Zadbaj o odpowiednią ilość snuwypoczynku – zmęczenie znacznie pogarsza sprawność naszego umysłu i utrudnia zapamiętywanie.
  • Dostarczaj mózgowi jak najwięcej bodźców. Czytaj, poznawaj, ucz się. Pamiętaj, że stagnacja oznacza tak naprawdę regres, a wiadomości nieodświeżane prędzej czy później znikną w zakamarkach (nie)pamięci.
  • Zorganizuj przestrzeń wokół siebie. Chaos i bałagan w otoczeniu, nawet, gdy nie zwracamy na niego uwagi, niekorzystnie wpływa na procesy poznawcze i zapamiętywanie, rozprasza i utrudnia naukę. Zachowując względny porządek w miejscu pracy i wysiłku umysłowego sprawimy, że będziemy potrzebować mniej czasu, aby się skupić.
  • Pamiętaj o odpowiednim nawodnieniu. Pij minimum trzy litry płynów dziennie, unikaj słodzonych i sztucznie barwionych napojów. Picie wody pozytywnie działa na cały organizm i sprzyja koncentracji.
  • Ogranicz w diecie cukier i wprowadź więcej nieprzetworzonych produktów do swojego menu. Unikaj smażenia potraw.

dobra pamięć

  • Otwórz się na innych, nie unikaj towarzystwa, rozmawiaj. Nic tak nie pobudza ludzkiego mózgu, jak kontakt z drugim człowiekiem. Osoby starsze spędzające czas ze swoimi wnukami dłużej zachowują sprawność umysłową i dobrą pamięć, niż te przesiadujące nad krzyżówkami.
  • Nie daj się „uśpić”. Nie chodzi tu o unikanie wypoczynku, ale o pewną sztywność poznawczą, ścisłe trzymanie się raz ustalonych reguł postępowania, przyzwyczajeń i niechęć do zmian oraz bierny wypoczynek niewymagający wysiłku umysłowego (oglądanie po raz dziesiąty ulubionego filmu może nam skutecznie poprawić humor w trudniejszym momencie, ale na pewno nie rozwinie naszej wyobraźni i nie poprawi pamięci).
  • Wybierz najlepsze dla siebie mnemotechniki, czyli sposoby ułatwiające zapamiętywanie. Niektórzy polecają układanie wierszyków ze słowami, których musimy się nauczyć, inni uwielbiają tworzyć fiszki, zapamiętywać na podstawie skojarzeń czy notować w formie mapy myśli. Jeśli znajdziesz i opanujesz odpowiadające Ci metody pracy, przy każdym następnym wyzwaniu łatwiej i szybciej zapamiętasz dany materiał.
  • Trenuj pamięć, powtarzaj. Nawet, gdy w danym momencie nie musisz niczego uczyć się na pamięć, nie pozostawiaj swojego mózgu na bezrobociu. Znajdź własne sposoby na przyjemne rozwijanie wyobraźni i kojarzenia – możesz grać w Memory czy gry strategiczne, rozwiązywać łamigłówki albo sudoku. Wykorzystaj wolne chwile – na przykład w drodze na pracy – na pożyteczną rozrywkę (mnóstwo ciekawych i rozwijających gier dostępnych jest obecnie na smartfony), zamiast bezmyślnie przewijać wydarzenia na Facebooku.

Dodaj komentarz