Jesteś tutaj
Start > TAK > Witamina D – złoty lek?

Witamina D – złoty lek?

witamina D

Witamina D nazywana witaminą słońca, może być remedium zapobiegającym szeregowi różnorakich dolegliwości. W czym i komu może pomóc i jak należy ją stosować?

Naturalne źródła witaminy D

Zastanawialiście się kiedyś, dlaczego mieszkańcy słonecznego i ciepłego południa są zawsze tacy weseli i uśmiechnięci? Odpowiedź brzmi: bo ich organizmy produkują dużo witaminy D. Witaminę tę ciężko dostarczyć w pożywieniu, a jej podstawowym źródłem jest synteza skórna (80%). Aby organizm wytworzył odpowiednią ilość witaminy D, trzeba by nasłoneczniać ok. 18% powierzchni skóry przez 15 minut dziennie. W warunkach naszej szerokości geograficznej jest to możliwe tylko od kwietnia do września. Wynikiem tego jest fakt, potwierdzany przez przeprowadzane badania, iż 80-90% mieszkańców Europy Środkowej, w tym Polski, ma duże niedobory tej życiodajnej witaminy. Niewielkie ilości tej witaminy możemy dostarczyć, jeżeli swoją dietę wzbogacimy o tłuste ryby tj. węgorze, sardynki, jaja, nabiał. Niestety w warunkach polskich nie jest możliwe dostarczenie odpowiedniej ilości tej witaminy w naturalny sposób, dlatego lekarze doradzają jej uzupełnianie poprzez suplementy.

Właściwości witaminy D

Powszechnie znaną właściwością witaminy D jest jej zbawienny wpływ na gęstość kości. Chroni ona przed osteoporozą, a niemowlęta przed krzywicą. Dbanie o odpowiedni poziom witaminy D3 jest szczególnie ważny w przypadku małych dzieci, ponieważ pomaga w rozwoju mózgu, również na etapie życia płodowego, dlatego zaleca się uzupełnianie jej niedoborów przede wszystkim kobietom w ciąży. Jednak nie należy ograniczać zalecanie stosowania suplementów tej witaminy tylko dla dzieci, kobiet w ciąży czy ludzi starszych. Dbając o odpowiedni poziom tej witaminy w organizmie, chronimy siebie również przed depresją, alergiami, astmą, chorobami układu krążenia, cukrzycą. Jej niedobór wiązany jest z takimi chorobami jak Hashimoto, reumatoidalne zapalenie stawów oraz wieloma nowotworami. Witamina D wpływa też znacząco na naszą odporność i chroni przed chorobami układu oddechowego.

witamina d, kapsułki

Jaki uzupełniać?

Czy w naszym organizmie znajduje się wystarczający poziom witaminy D, możemy sprawdzić, wykonując proste badanie krwi. Niestety nie jest ono refundowane. Na rynku znajdziemy wiele suplementów witaminy D, dedykowanych dla dzieci oraz dla dorosłych. Przyjmuje się, że odpowiednie dawkowanie syntetycznej witaminy D to 400 do 1000 IU dziennie. Mimo że w naszych warunkach jest niemalże niemożliwe przekroczenie właściwego poziomu witaminy D w organizmie, zaleca się, aby decyzję o jej przyjmowaniu oraz ilościach, skonsultować z lekarzem. Wynika to z tego, że zarówno jej niedobór, jak i nadmiar wpływa na nasz organizm negatywnie. Przy zbyt wysokim poziomie tej witaminy, odkłada się ona w wątrobie i nerkach. Objawy przedawkowania to utrata apetytu, biegunka, większe uczucie pragnienia i oddawanie moczu, nudności, wymioty.

Podsumowując, spokojnie można powiedzieć, że witamina D ma działanie holistyczne. Warto zadbać o jej odpowiedni poziom w organizmie, jednak zanim zdecydujemy się przyjmować suplementy tej witaminy, sprawdźmy jej poziom za pomocą odpowiedniego badania i skonsultujmy to z lekarzem.

Photo by elements.envato.com/ratmaner/BraianAJackson

Dodaj komentarz

Top