Jesteś tutaj
Start > TAK > Zielona kawa – co to takiego?

Zielona kawa – co to takiego?

zielona kawa

Jakiś czas temu w ogólnodostępnych sklepach sieciowych – do tej pory trzeba było jej szukać w tych specjalistycznych, ze zdrową żywnością – pojawiła się w sprzedaży egzotycznie wyglądająca zielona kawa. O jej cudownych właściwościach słychać było już od dawna, na rynku można przebierać we wspomagających odchudzanie preparatach zawierających wyciąg z zielonej kawy. Co tak naprawdę kryją w sobie zielone ziarna i, kolokwialnie mówiąc, „z czym to się je”? Jakie właściwości ma ta „niedojrzała” forma kawy?

Tajemnicza zielona kawa to nic innego, jak zwykła kawa niepoddana procesowi palenia – stąd jej kolor. Kawa, którą pijemy na co dzień, to palone, zmielone lub instantynizowane ziarna kawowca. Intensywność smaku i aromatu kawy zależy od długości i temperatury wypalania.

Palona czy zielona?

I tak, kawa, którą palono w temperaturze nieprzekraczającej 205 stopni, będzie miała jasny, orzechowy kolor, jej smak pozostanie delikatny i ulotny. Palona w maksymalnie 215 stopniach Celsjusza kawa jest najpopularniejsza – traci swoją pierwotną kwaskowatość, nabiera silnego aromatu, jej smak będziemy odczuwali dłużej.

Natomiast mocno wypalona kawa staje się ciemnobrązowa, zyskuje pełen, ciężki aromat, zupełnie traci kwaskowaty posmak. Często ma czekoladowy posmak przez dużą ilość skarmelizowanych cukrów, dobrze smakuje podawana z mlekiem. Jeśli więc w kawie najbardziej cenicie jej smak, prawdopodobnie kawa zielona nie zostanie Waszą ulubioną używką. Zaparzona, smakuje bardziej jak zielona herbata, niż jak znany nam ciemny, aromatyczny napój. Przy tym zachowuje swoje pobudzające właściwości – zawiera taką samą ilość kofeiny, a jest przy tym łagodniejsza dla żołądka. Dlaczego jeszcze warto wypróbować zieloną kawę?

zielona kawa

Zdrowie w filiżance

Niepalona zielona kawa jest cennym źródłem kwasu chlorogenowego, naturalnego polifenolu o właściwościach antyoksydacyjnych – zwalcza wolne rodniki spowalniając tym samym procesy starzenia się organizmu oraz zapobiegając rozwojowi komórek nowotworowych. Przeciwutleniające działanie zielonej kawy porównuje się do wpływu zielonej herbaty, kawa jednak działa trzy razy mocniej.

Odchudzające właściwości zielonej kawy również wypływają z obecności kwasu chlorogenowego. Zmniejsza ona wchłanianie cukrów, organizm jest więc zmuszany do korzystania ze zmagazynowanych wcześniej zapasów, co powoduje chudnięcie. Proces gromadzenia nowych rezerw tłuszczu również jest przez zieloną kawę skutecznie udaremniony, a kwas działa również przeciwgrzybicznie, przeciwwirusowo i antybakteryjnie. Zmniejszone wchłanianie cukrów prowadzi do spalania tłuszczu.

Zielona kawa dostarcza także organizmowi innego antyoksydantu – kwasu kawowego. Przeciwdziała on miażdżycy, różnego rodzaju zapaleniom, poprawia funkcjonowanie nerek, przyspiesza przemianę materii. Ułatwia koncentrację i zapamiętywanie, usprawnia pracę umysłu.

Jak pić zieloną kawę?

A przede wszystkim – czy w ogóle pić? Może lepiej łykać suplementy diety zawierające cenne związki obecne w zielonej kawie?

zielona kawa

Na rynku jest obecnie dostępnych tak wiele najróżniejszych preparatów z zieloną kawą, że trudno się wśród nich odnaleźć. Warto przed zakupem poczytać opinie o danym produkcie i dokładnie przyjrzeć się składowi. Szczególnie uważnie sprawdzajmy środki oferowane w sprzedaży internetowej – wybierajmy tylko te, które mają odpowiednie certyfikaty.

Jeśli nie chcemy ryzykować, a smak zielonej kawy przypadnie nam  do gustu, możemy przyrządzać ją po prostu tak samo, jak kawę paloną. Dużym ułatwieniem jest dostępność zielonej kawy mielonej. Wystarczy wsypać dwie-trzy łyżeczki do kubka i zaparzać, jak zwykłą kawę, pamiętając o tym, by nie zalewać jej wrzątkiem, ale wodą o temperaturze maksymalnie 95 stopni Celsjusza.

Jeżeli wybierzemy kawę ziarnistą, musimy być ostrożni z mieleniem jej w młynku, gdyż ziarna są bardzo twarde i wilgotniejsze niż te wypalone. Bezpieczniej będzie rozbijać je w moździerzu, ponieważ mogą uszkodzić delikatniejszy sprzęt. Zieloną kawę najlepiej pić bez żadnych dodatków, ale możemy podkręcić jej smak przyprawami (imbir, kardamon), albo dosłodzić miodem czy stewią.
Photo by Kumaravel

 

 

2 thoughts on “Zielona kawa – co to takiego?

Dodaj komentarz

Top