Jesteś tutaj
Start > Porady > Zdrowsza praca przed komputerem

Zdrowsza praca przed komputerem

praca

Nie tylko w czasie wolnym, ale i w pracy coraz więcej czasu spędzamy przed komputerem. Postępująca technicyzacja wielu dziedzin życia ma swoje dobre i złe strony – oszczędzamy czas i pieniądze, wiele spraw, których załatwienie musieliśmy kiedyś planować ze sporym wyprzedzeniem, dziś wykonujemy za pomocą jednego kliknięcia myszką. Jednocześnie coraz mniej obowiązków wymaga od nas wysiłku fizycznego. Jak więc zorganizować sobie stanowisko pracy, by skutki wielogodzinnego siedzenia przed ekranem były dla organizmu jak najmniej szkodliwe?

Dzięki zachowaniu kilku prostych zasad codzienna praca biurowa będzie mniej męcząca i efektywniejsza. Przede wszystkim należy pamiętać o kręgosłupie – to dla niego wielogodzinne trwanie w pozycji siedzącej jest największym obciążeniem.

Usiądź wygodnie

Fotel, z którego korzystamy, powinien mieć regulowaną wysokość i kąt nachylenia oparcia, tak, aby każdy mógł dopasować go do swojego sposobu siedzenia i sylwetki. Należy go tak ustawić, by stopy siedzącego były oparte płasko na podłodze, a kolana ugięte pod kątem prostym. Oparcie powinno być wyprofilowane  w taki sposób, by zapewniać podparcie odcinka lędźwiowego kręgosłupa. Niedbałe, półleżące siedzenie na fotelu z wyciągniętymi przed siebie nogami, również jest, wbrew pozorom, zdrowsze dla kręgosłupa, choć nie wygląda zbyt korzystnie i nie w każdym miejscu można sobie na nie pozwolić.

praca

Ekran komputera powinien znajdować się w odległości od 40 do 75 cm od oczu, a jego górna krawędź nieco ponad linią wzroku. Łokcie opieramy na blacie, a pod nadgarstki możemy podłożyć specjalne podkładki lub woreczki wypełnione grochem albo kaszą – dzięki temu unikniemy zespołu cieśni nadgarstka.

Chroń oczy

Podczas pracy wykonywanej przed komputerem na wiele niekorzystnych czynników narażony są nasze oczy. Najlepiej, by pracować przed ekranem ciekłokrystalicznym (można także kupić specjalny filtr na tradycyjny monitor). Wyzwaniem dla wzroku jest długotrwałe wpatrywanie się w ten sam element – zwykle skupiamy się raz na obiektach położonych bliżej, raz dalej, w ten sposób nasze oko odpoczywa. Prowadzi to do zwiotczenia mięśni gałki ocznej, zaczynają się kłopoty z akomodacją i pogorszenie wzroku.

Warto czasem oderwać oczy od monitora i popatrzeć dokoła siebie, spojrzeć w dal czy wyjrzeć przez okno. Wzrok odpoczywa, gdy zatrzymujemy go na kolorze zielonym, szczególnie tym naturalnym (kto z nas wie, jakie drzewa rosną przy wejściu do biura albo co to za kwiaty na klombie pod oknem?). Wiele osób pracujących przed ekranem skarży się na „piasek” pod powiekami – tak odczuwamy suchość gałki ocznej.

praca

W normalnej sytuacji, aby nawilżyć oko, wystarczy maź łzowa rozprowadzana po gałce przy każdym mrugnięciu. Podczas pracy przed komputerem wielokrotnie przenosimy wzrok z ekranu na klawiaturę, co jest odczytywane przez mózg jako mrugnięcie – przez to rzadziej wysyła on sygnał do mięśni powiek o konieczności ponownego skurczu. W aptekach dostępnych jest wiele środków nawilżających oczy, od kropli po specjalne żele i suplementy diety. Jeśli problem nie jest jednak bardzo dokuczliwy, warto spróbować wyrobić sobie nawyk częstszego mrugania – można choćby przykleić sobie karteczkę z przypomnieniem na krawędzi monitora.

Rób przerwy

Częsta zmiana pozycji, kręcenie się i przechadzki są jak najbardziej wskazane. Wykorzystaj chwile, w których nie musisz zachować maksymalnej koncentracji i rób sobie krótkie przerwy w pracy. Nie musisz od razu wychodzić z biura na kilometrowy spacer, wystarczy, że na chwilę się odwrócisz, wykonasz kilka obrotów głową – rozluźnianie mięśni szyi i karku – czy poruszysz nogą (pamiętaj, by nie zakładać jednej na drugą – jest to bardzo szkodliwe przyzwyczajenie zaburzające krążenie krwi i prowadzące do powstawania żylaków!).

Migające na ekranie komputera obrazki, przewijające się strony i ogromna ilość danych, które musimy sobie przyswoić powodują także różne zaburzenia psychosomatyczne, stąd często utrzymujące się przez dłuższy czas poczucie rozdrażnienia, zmęczenie, kłopoty z koncentracją. Dlatego nie warto przynosić pracy do domu – lepiej zdecydować się na porządny relaks, wysiłek fizyczny czy spędzenie wieczoru z przyjaciółmi i efektywniej wykorzystać czas następnego dnia, niż przez kolejne osiem godzin frustrować się z powodu jakiegoś drobiazgu i niemożności zebrania myśli.

praca

W czasie przerwy w pracy można wykonać kilkuminutowe zestawy prostych ćwiczeń: rozciąganie pleców, prostowanie klatki piersiowej, strząsanie dłoni, rozciąganie palców, wzięcie głębokiego oddechu, obracanie głową, mruganie, poruszanie oczu przy zamkniętych powiekach, zaciskanie powiek. Pomoże nam również masaż skroni i oraz punktowy masaż części potylicznej głowy. Dzięki pozytywnej zmianie przyzwyczajeń praca przed komputerem stanie się zdrowsza i mniej męcząca.

2 thoughts on “Zdrowsza praca przed komputerem

Dodaj komentarz

Top