Jesteś tutaj
Start > TAK > Zdrowe przekąski na sylwestra

Zdrowe przekąski na sylwestra

zdrowe przekąski

Kolejny sylwester w domu z chipsami i słonymi paluszkami zapijanymi coca-colą? Znów impreza u przyjaciół w towarzystwie słodkości i tłustych przekąsek? Zmień to! Naprawdę nie potrzeba wiele zachodu i większych wydatków, by w tym roku zaskoczyć znajomych niebanalnymi, smacznymi i, co najważniejsze, zdrowymi przekąskami na sylwestra.

Zdrowe przekąski to nie tylko pokrojona w słupki surowa marchewka podawana z majonezowym dipem. Zobacz, jak szybko i łatwo możesz przygotować zdrowe przekąski na całą sylwestrową noc.

Chipsy? Dlaczego nie!

Ale nie te kupne, a robione własnoręcznie w domu. Co najważniejsze, nie musisz wykorzystywać ziemniaków – zdrowe chipsy można przygotować z niemal każdego twardego warzywa – batatów, buraków, marchwi, pietruszki czy selera. Wystarczy pokroić warzywa w plasterki (jeśli chcesz uzyskać bardzo cienkie, zbliżone do kupnych chipsów, zamiast noża użyj tarki lub obieraczki do warzyw) i przygotować trochę oliwy bądź innego oleju tłoczonego na zimno i doprawić ją solą i ulubionymi przyprawami. Plasterki warzyw ułożyć na papierze na blaszce i posmarować każdy przygotowaną mieszanką (można użyć grubego pędzla, w sprzedaży są specjalne kuchenne, gumowe pędzle, które łatwo jet wymyć, a świetnie nadają się do smarowania tłuszczem czy żółtkami wypieków).

zdrowe przekąski

Chipsy warzywne należy piec w temperaturze 130-150° C przez około pół godziny (dokładny czas zależy do grubości naszych chipsów). Ciekawym i smacznym pomysłem na zdrowe przekąski mogą być także chipsy z jarmużu – liście warzywa myjemy i suszymy, tniemy na mniejsze kawałki pozbywając się grubych włókien ze środka liści. Zalewamy je przygotowanym wcześniej sosem na bazie oleju, dokładnie mieszamy i rozkładamy na blaszce. Wkładamy do rozgrzanego do 150° C piekarnika i pieczemy maksymalnie 5 minut – chipsy mają być chrupiące, ale nie spalone.

Na słodko

Jeśli naszym gościom chcemy zaoferować także coś do przegryzienia na słodko, przygotujmy wcześniej własne ciasteczka lub batoniki musli. Możemy do nich dodać dowolne owoce – banany, jabłka czy gruszki, które bez problemu można jeszcze znaleźć w sklepach, ulubione bakalie, a zamiast cukru – miód. Podstawowy przepis składa się zwykle z płatków owsianych (część możemy zmielić na mąkę, żeby konsystencja ciasta była lepsza i bardziej zwarta), odrobiny tłuszczu (choć znajdziemy mnóstwo wegańskich przepisów pozbawionych tego składnika), mleka, jaj, owoców, miodu, przypraw i bakalii. Znalezione w sieci przepisy możemy dowolnie modyfikować – takie ciasteczka niemal zawsze się udają, a świeże smakują wszystkim.

zdrowe przekąski

Zamiast miseczek z czekoladkami, orzeszkami w cieście czy solonymi, krakersami, postawmy kilka naczyń z bakaliami. Możemy kupić gotowe mieszanki albo przygotować własne. Orzechy nerkowca czy zwykłe rodzynki będą na pewno zdrowszą przekąską, niż solone, prażone orzeszki ziemne z puszki.

Faszerujemy!

Na blogach kulinarnych roi się od propozycji najróżniejszych faszerowanych, pieczonych warzyw. Ze względu na poręczność, za jeden z najbardziej praktycznych uznaliśmy faszerowane pieczarki. Przepis podany przez autorkę bloga FeedMeBetter na stronie jest banalnie prosty, a pieczarki wyglądają smakowicie.

Jeśli boicie się zapiekania warzyw, swoje zdrowe przekąski możecie również zawinąć w ciasto. Zamiast jednak kupować gotowe kruche czy francuskie ciasto w sklepie, przygotujmy je sami. Osobom, którym lepienie pierogów nie jest obce, najwygodniej będzie przygotować właśnie pierożki, tyle, że pieczone. W niektórych domach podaje się je zamiast uszek do wigilijnego barszczu.

zdrowe przekąski

Nasze pieczone pierogi możemy wypełnić farszem, na jaki tylko mamy ochotę – szpinak z fetą, doprawiona soczewica, ser, kapusta, pieczarki, kurczak z warzywami, łosoś… Ciasto przygotowujemy podobnie, jak do zwykłych pierogów, tyle, że zamiast oleju, dodajemy stopione masło i dorzucamy dodatkowe jajko. Ciasto powinno być elastyczne, a po upieczeniu – kruche. Zwykłą mąkę pszenną zastąpmy pełnoziarnistą – pierożki tylko zyskają na smaku, a my – na zdrowiu.

Pasty, pasty…

Nie chodzi nam jednak ani o makarony, ani pastę jajeczną podawaną w przedszkolach, której smak wszyscy pamiętają do dziś. Pastę, która będzie składnikiem tej zdrowej przekąski, możemy zrobić sami. Z czego? Tutaj, znów możemy przebierać w przepisach, wszystko zależy od smaku naszego i naszych gości oraz ich diet. Pasty wegańskie możemy przygotować z konserwowego groszku czy fasoli (wersja na szybko), awokado lub z gotowanych warzyw strączkowych – ciecierzycy, soi, soczewicy, fasoli czerwonej. Ugotowane na miękko ziarna wystarczy zmiksować z dodatkiem gęstego jogurtu greckiego lub neutralnego smakowo serka homogenizowanego, czy twarożku. W podobny sposób możemy przygotować hummus – sezam również można zastąpić ciecierzycą.

zdrowe przekąski

Dobrym dodatkiem do pieczywa – chrupkiego, pełnoziarnistych bagietek, chleba typu pumpernikiel – jest także znane wszystkim pesto. Nie musimy kupować sklepowych gotowców, równie dobrze możemy przygotować własne – zdrowsze i dokładnie takie, jakie chcemy – z pietruszki, bazylii, jarmużu, rukoli, nasion słonecznika, czy orzechów włoskich. Podobnie jest z innym smacznym „smarowidłem” do wszystkiego – tapenadą, czyli pastą z oliwek. Oryginalna jest zwykle zielona, my możemy wybrać oliwki czarne. Oliwki, kapary, odrobina oliwy, ostra papryczka, czosnek, ocet balsamiczny, przyprawy… – ilość kombinacji jest nieskończona, a gotowa pasta należy zdecydowanie do zdrowych przekąsek i jest dosyć sycąca.

Dodaj komentarz

Top