Jesteś tutaj
Start > TAK > Tajemnice jajka – zdrowie od kur

Tajemnice jajka – zdrowie od kur

jajka

Wraz ze zbliżającymi się Świętami Wielkiejnocy zaczynają znów pojawiać się pytania dotyczące skutków spożywania większej niż zwykle ilości jajek. Czy jajka kurze są zdrowe czy nie? W jakiej formie najlepiej je zjadać? Czy pochodzenie jajka ma znaczenie?

Jaja kurze to najczęściej kupowane i zjadane przez Polaków jajka. Choć roczne statystyczne spożycie jajek spada – jeszcze w 2005 roku przeciętny Polak zjadał 215 jajek na rok, po 2010 roku liczba ta spadła poniżej dwustu, by obecnie spożycie jajek wynosiło około 150 na osobę rocznie. Na stronie fundacji propagującej spożycie jajek jedzmyjaja.pl możemy przeczytać słowa profesora Trziszki: Nie ma w przyrodzie drugiego bardziej doskonałego surowca spożywczego niż jajka. Więc jak to jest z tymi jajkami?

Skarbnica białka i witamin czy źródło cholesterolu?

Jajka kurze zawierają pełnowartościowe białko dobrze przyswajane przez organizm. Białko z jajka zostało w 1965 roku uznane za „białko wzorcowe” przez Światową Organizację Zdrowia – to według niego oblicza się zawartość aminokwasów w innych produktach. Co ciekawe, więcej łatwo przyswajalnego białka znajdziemy w żółtku jaja.

jajka

Co jeszcze kryje się pod skorupką? Wiele witamin – szczególnie rozpuszczalnych a tłuszczach A, D, E, K oraz witaminy z grupy B – i minerałów: fosfor, sód, wapń, żelazo, miedź, cynk, selen, potas, jod. Ponadto jajko stanowi źródło beta-karotenu i luteiny chroniącej wzrok oraz lecytyny poprawiającej neuroprzekaźnictwo.

A cholesterol? Jest obecny w jajach, ale nie w tak dużej ilości, jak kiedyś sądzono. Poza tym dzisiaj wiemy, że lecytyna rozbija go na mniejsze cząsteczki, przez co nie jest tak obciążający dla organizmu – nie osadza się w ścianach naczyń i nie powoduje miażdżycy. Należy pamiętać o tym, że jedno jajko zawiera około 200 mg cholesterolu, czyli niewiele mniej niż dzienna norma spożycia tej substancji. Pamiętajmy jednak, że cholesterol jest potrzebny naszemu organizmowi – znajduje się w każdej jego komórce (jest składnikiem błony komórkowej).

Jakie jajka, jak dużo i w jakiej postaci?

Trudno na sto procent stwierdzić, ile jajek nam nie zaszkodzi, a ile już tak. Na pewno należy je włączyć do diety – jeśli nie jesteśmy pasjonatami ich smaku, wystarczy zjadanie kilku jaj tygodniowo. Natomiast maksymalne spożycie może być tak naprawdę dla każdego sprawą bardzo indywidualną. Trzeba wsłuchać się we własny organizm i sprawdzać jego reakcje  – jeśli większa ilość jajek nam nie szkodzi, właściwie brak rzetelnych przeciwwskazań.

jajka

Natomiast na pewno wiadomo, jakich jajek trzeba zdecydowanie unikać. Przede wszystkim – zepsutych. Świeże surowe jajko zanurzone w wodzie opadnie na dno, a gdy je rozbijemy białko będzie gęste, ściśle połączone z żółtkiem. Po drugie warto zwrócić uwagę na oznaczenia na jajku – 3 to chów klatkowy, 2 – ściółkowy, 1 – wolny wybieg, 0 – chów ekologiczny. Jakiś czas temu mówiło się o gorszej jakości jajek z chowu klatkowego, jednak badania nie potwierdziły tego przekonania. Poza tym zmieniły się przepisy dotyczące hodowli kur – ptaki muszą mieć w klatce grzędy, gniazda i ściółkę. Kury, których jajka określane są ekologicznymi, żywione są ekologiczną paszą i przebywają z dala od zanieczyszczeń – dróg, fabryk itp. Stąd ich jajka są, teoretycznie, najzdrowsze.

Jajko gotowane powyżej 10 minut traci ponad połowę składników odżywczych, a jajka gotowane na miękko są lekkostrawne. Ogólnie, im dłuższa obróbka termiczna, tym więcej korzystnych substancji tracimy. Warto więc tak przygotowywać jajka, by białko było lekko ścięte, a żółtko surowe.

2 thoughts on “Tajemnice jajka – zdrowie od kur

Dodaj komentarz

Top