Jesteś tutaj
Start > TAK > Jakie suplementy przyjmować w poszczególnych trymestrach? Sprawdź, co mówi kalendarz ciąży

Jakie suplementy przyjmować w poszczególnych trymestrach? Sprawdź, co mówi kalendarz ciąży

W okresie ciąży zwiększa się zapotrzebowanie na składniki odżywcze. Chociaż najlepszym ich źródłem jest pożywienie, w wielu przypadkach koniecznością okazuje się suplementacja. Dowiedz się, jakie witaminy i minerały składniki mineralne powinnaś przyjmować w formie suplementów.

Większość kobiet w ciąży jest w stanie zaspokoić zwiększone zapotrzebowanie organizmu na niektóre składniki poprzez zdrową i dobrze zbilansowaną dietę. Czasami jednak uzupełnienie codziennego jadłospisu jest konieczne – wówczas należy przyjmować wyłącznie te witaminy i składniki mineralne, których dostarczenie z żywności jest trudne lub niewystarczające.

Ważny kwas foliowy

Zgodnie z tym co pokazuje kalendarz ciąży, suplementację kwasu foliowego należy rozpocząć już w okresie przedkoncepcyjnym (tj. przed zajściem w ciążę) i kontynuować do końca pierwszego trymestru. Jest to niezwykle ważne, ponieważ witamina ta zmniejsza ryzyko wystąpienia wad cewy nerwowej płodu.

Zaleca się, aby dzienna dawka kwasu foliowego wynosiła 0,4 mg. Jeśli masz czynniki ryzyka (np. urodziłaś  już dziecko z wadą cewy nerwowej) dawka kwasu foliowego jest znacznie większa – indywidulanie dobiera ją lekarz.

Niezbędny magnez

Suplementacja powinna obejmować również magnez. Jest to pierwiastek, który zmniejsza ryzyko przedwczesnego porodu. Ponadto pozwala uporać się z bolesnymi skurczami łydek oraz wpływa na prawidłowy rozwój układu kostnego u dziecka.

Zgodnie z rekomendacjami, dzienna dawka magnezu dla kobiet ciężarnych powinna wynosić 360 mg. Jeśli są do tego wskazania, preparaty magnezowe można przyjmować przez cały okres ciąży.

young-woman-reading-medicine-prescription

Potrzebny jod

Przez cały okres ciąży rośnie zapotrzebowanie na jod. Odpowiednia podaż pozwala zapobiec wadom rozwojowym płodu oraz zmniejsza ryzyko niedorozwoju fizycznego i intelektualnego.

Szacuje się, że nawet 50% populacji europejskiej zmaga się z niedoborami jodu. Dlatego dzienne zapotrzebowanie na ten pierwiastek w ciąży wynosi 150 µg.

Wymagana witamina D

Chociaż witamina D jest syntetyzowana przez skórę pod wpływem promieni słonecznych, należy dostarczać ją w postaci suplementów. Jej podaż na odpowiednim poziomie ogranicza ryzyko wystąpienia stanu przedrzucawkowego. Ponadto wpływa korzystnie na mineralizację kości.

Jak pokazuje kalendarz ciąży, witaminę D należy przyjmować we wszystkich trymestrach. Zalecana dawka to 800-1000 j.m. – może się różnić w zależności od indywidualnego zapotrzebowania kobiety ciężarnej.

Trzeba pamiętać o DHA

Nienasycone kwasy tłuszczowe – a w szczególności kwasy omega-3 są niezbędne do prawidłowego rozwoju płodu. Ich suplementacja w ciąży zwykle jest koniecznością, ponieważ  spożycie ryb,  źródeł omega 3, wśród przyszłych mam jest niewystarczające,

DHA jest wspomaga prawidłowy rozwój ośrodkowego układu nerwowego płodu. Ponadto zmniejsza ryzyko przedwczesnego porodu nawet o 51%.

Zaleca się, aby DHA przyjmować w dawce nie mniejszej niż 200 mg/d.

Monopreparaty czy suplementy wieloskładnikowe?

Na rynku dostępnych jest wiele suplementów diety dedykowanych kobietom w ciąży. Dlatego większość pań zastanawia się czy stosowanie preparatów złożonych ma uzasadnienie. Nie da się jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie – wszystko zależy bowiem o potrzeb konkretnego organizmu.

Jeśli decydujesz się na suplementację w ciąży pamiętaj, aby wybierać preparaty zawierające składniki, w przypadku których istnieje ryzyko niedoboru lub jest uzasadnienie do przyjmowania ich (np. dieta wegetariańska wegańska, bezglutenowa, nietolerancja laktozy, etc.)

Dodaj komentarz

Top