Jesteś tutaj
Start > Porady > Sposoby na płaski brzuch

Sposoby na płaski brzuch

płaski brzuch

Wszyscy zmagaliśmy się lub będziemy się jeszcze zmagać ze znienawidzonym „brzuszkiem”. Otyłość brzuszna jest jednak nie tylko najbardziej irytującą i najtrudniejszą do zwalczenia formą nadmiaru tłuszczu, ale i najgroźniejszym dla naszego organizmu objawem przybrania na wadze.

Jej podłoże może być zróżnicowane, nie ma jednak wątpliwości, że otyłość brzuszna jest szkodliwa. Ilość tłuszczu trzewnego, czyli właśnie tego odkładającego się w okolicach brzucha jest ważniejsza dla naszego zdrowia, niż masa całego ciała. Dlaczego tłuszcz właśnie w tym miejscu tak bardzo zagraża naszemu zdrowiu i jakie są najlepsze sposoby na płaski brzuch?

płaski brzuch

Skąd ten brzuszek?

Najczęstszym sprawcą powiększonego brzucha jest właśnie tłuszcz. Groźniejszy dla organizmu jest ten gromadzący się wokół narządów w trzewiach (tłuszcz trzewny, wisceralny), niż bardziej widoczny tłuszcz podskórny. Otłuszczone narządy gorzej funkcjonują, a skutkiem powiększonego obwodu w talii mogą być takie choroby, jak miażdżyca, cukrzyca, hiperlipidemia.

Badania przeprowadzone na Amerykanach dowodzą, że tłuszcz zbierający się w brzuchu i okolicach znacznie podnosi ryzyko najróżniejszych chorób, w tym chorób serca, a nawet zwiększa ryzyko śmierci nie tylko u osób otyłych, ale i tych z prawidłową masą ciała. Nie liczy się masa ciała, ale jego struktura – nawet ktoś szczupły może mieć procentowo więcej tkanki tłuszczowej w organizmie, niż osoba cięższa, ale bardziej umięśniona.

Objaw choroby

Przede wszystkim, trzeba sprawdzić, czy źródłem powiększenia obwodu w talii na pewno jest tłuszcz. Czasami z wiekiem tracimy zdolność przetrawiania różnych składników pokarmowych, stąd biorą się nietolerancje glutenu czy laktozy. Ich objawem mogą być kłopoty ze strony układu trawiennego, w tym powiększony przez wzdęcia brzuch. Również zespół jelita drażliwego prowadzi do nadprodukcji gazów i wzdętego brzucha. Jeśli wiemy, że to nie gazy czy tłuszcz są przyczynami powiększonego brzucha, warto sprawdzić, czy na jego rozmiar nie wpłynęły takie choroby, jak marskość wątroby i nowotwory.

płaski brzuch

Sposoby na płaski brzuch – dieta

Przede wszystkim unikajmy wszystkiego, co powoduje wzdęcia albo dostarcza organizmowi zbyt dużej ilości tłuszczu odkładającego się później właśnie na brzuchu. Szczególnie potrawy smażone nie służą płaskiemu brzuchowi, podobnie bułki i białe pieczywo (lepiej przestawić się na wypieki z mąki pełnoziarnistej), wszelkie ciasta, ciasteczka i paluszki oraz słone przekąski (nadmiar soli wpływa nie tylko na zatrzymywanie większej ilości wody w orgazmie, ale szkodzi całej gospodarce wodnej organizmu). Unikajmy również piwa – ma najwyższy indeks glikemiczny spośród wszystkich rodzajów napojów alkoholowych, co powoduje, że po jego wypiciu rośnie nasz apetyt i nabieramy ochoty na przekąski.

Jakie produkty należy natomiast spożywać, by zadbać o płaski brzuch? Na pewno pomoże błonnik – powoduje on długotrwałe poczucie sytości i usprawnia pracę jelit przyspieszając przemianę materii. Znajdziemy go dużych ilościach w płatkach owsianych czy otrębach, które możemy dodawać choćby do jogurtów, kefirów czy maślanek, które również pomogą nam w walce o płaski brzuch. Niskotłuszczowy nabiał w diecie przyspiesza spalanie tkanki tłuszczowej. Pomogą nam również kwasy omega-3 zawarte w ziarnach siemienia lnianego, sezamu czy pestkach słonecznika, dyni.

płaski brzuch

Trening cardio

Pamiętaj także o odpowiedniej ilości warzyw w diecie. Są niskokaloryczne, a zawierają wiele witamin i minerałów oraz sporo wody, przez co po ich zjedzeniu mamy wypełniony żołądek. Napojem będącym zdecydowanym sprzymierzeńcem w walce o płaski brzuch jest zielona herbata. Katechiny w niej zawarte przyspieszają spalanie tłuszczu zgromadzonego właśnie na brzuchu.

Nie zapominajmy również o aktywności fizycznej. Najskuteczniejszy, według trenerów, jest trening cardio. Łączy w sobie takie ćwiczenia, jak aerobik, bieganie na bieżni czy pedałowanie na rowerze stacjonarnym. Jego celem jest jednostajny wysiłek trwający minimum godzinę. Dopiero po 30 minutach bowiem zaczynamy spalać tkankę tłuszczową.

Dodaj komentarz

Top