Jesteś tutaj
Start > TAK > Sól – biała śmierć?

Sól – biała śmierć?

sól

Nie od dziś słychać opinie, że sól jest niezdrowa, poważnie szkodzi organizmowi, codziennie zjadamy jej za dużo i najlepiej w ogóle przestać solić, a smak podkreślać innymi przyprawami. Czy jednak cokolwiek jest w stanie zastąpić sól i sprawić, że nasze potrawy będą odpowiednio słone?

Niezaprzeczalnie sól jest jedną z najpopularniejszych przypraw na świecie. Dzięki jej konserwującym właściwościom naszym przodkom udawała się sztuka przechowywania pożywienia, przede wszystkim mięsa, mimo, że nie znali lodówek. Czym sól zasłużyła więc sobie ostatnimi czasy na dopisanie do swoistej listy składników wyklętych?

Zarzuty – dlaczego szkodzi?

Według badań WHO Polacy zużywają rocznie najwięcej soli w Europie trzykrotnie przekraczając zalecane przez organizację normy spożycia. Przez nią mielibyśmy cierpieć na nadciśnienie tętnicze, miażdżycę i inne choroby sercowo-naczyniowe – sól zatrzymuje wodę w organizmie, przez co wzrasta objętość krwi w tętnicach i podnosi się ciśnienie. Sól odpowiada również za wypłukiwanie wapnia z organizmu. Z drugiej strony dostarcza pierwiastka niezbędnego do zachowania równowagi elektrolitowej, sodu. Najwięcej szkód przynosi nie sam związek chemiczny, chlorek sodu, ale proces jego oczyszczania.

sól

To w jego wyniku sól traci inne cenne minerały i staje się niebezpieczna dla zdrowia. Ponadto do soli dodaje się substancje przeciwzbrylające, fluorki, czy jodek potasu i wybiela się ją chemicznie. Sól kuchenna faktycznie nie jest więc najlepszą przyprawą w naszej kuchni.
Nawet jeśli zastąpimy ją zdrowszym odpowiednikiem, pamiętajmy, że spożywanie dużych ilości żywności wysoko przetworzonej, półproduktów, fast foodów skutecznie zniweluje dobroczynne efekty odstawienia soli – zawierają jej one w sobie tyle, że przeciętny Amerykanin przekracza normę WHO niemal siedmiokrotnie. Często nie zdajemy sobie sprawy, jak powszechnie przy produkcji żywności używa się soli. Jest ona obecna nawet w daniach, których raczej nie kojarzymy ze smakiem słonym, choćby słodkich przekąskach.

Czym zastąpić sól?

Najzdrowszym i najmniej zanieczyszczonym odpowiednikiem naszej soli kuchennej, będzie różowa sól himalajska. Jest ona niestety nadal dużo droższa niż sól jodowana, ale warto zainwestować w swoje zdrowie, jeśli zależy nam na soleniu potraw. Sól z Himalajów pomaga w oczyszczeniu organizmu i nie zawiera szkodliwych sztucznych dodatków.
Polecana jest również sól morska, zawiera ona wiele cennych minerałów, które w procesie rafinacji wypłukano z soli stołowej. Ma intensywniejszy smak, więc możemy jej dodawać znacznie mniej. Jest grubsza i wilgotniejsza, ma szarawy kolor, jeśli nie solimy nią dań przygotowywanych w wysokiej temperaturze, warto ją przed użyciem zmielić.
Zdrowszym niż sól jodowana rozwiązaniem jest także sól kamienna, gruboziarnista i nieoczyszczona. Nie ma struktury krystalicznej, jak sól himalajska, ale jest zdecydowanie tańsza i na pewno bardziej naturalna niż sól kuchenna.

sól

Najlepszymi zamiennikami soli są jednak przyprawy. Odpowiednio je mieszając i doprawiające nasze codzienne obiady sprawimy, że brak soli nie będzie nawet odczuwalny, a jedzenie wyjdzie nam tym razem na zdrowie. Dodanie pieprzu czy bazylii również podkręci smak, a cenne właściwości przypraw pomogą w detoksykacji organizmu i zachowaniu dobrej kondycji. Tymianek działa natomiast antyoksydacyjnie spowalniając starzenie się organizmu. Można również stosować przyprawy ostre, kurkumę, gałkę muszkatołową, imbir czy inne orientalne dodatki dostępne bez większego problemu na rynku. Eksperymentując z nowymi składnikami wzbogacimy swoją kuchnię i ograniczymy spożycie szkodliwej rafinowanej soli kuchennej.

One thought on “Sól – biała śmierć?

Dodaj komentarz

Top