Jesteś tutaj
Start > Porady > Skąd się bierze ból kręgosłupa?

Skąd się bierze ból kręgosłupa?

ból kręgosłupa

Ból kręgosłupa należy do grupy najbardziej dokuczliwych dolegliwości. Skutecznie uniemożliwia nam wykonywanie codziennych czynności i zdecydowanie wpływa na pogorszenie naszego samopoczucia. Obniża się nasza sprawność fizyczna, ale i umiejętność koncentracji. Jakie mogą być przyczyny nękającego nas bólu kręgosłupa i jak z nim walczyć?

Przyczyn bólu kręgosłupa może być wiele, dlatego czasem trudno zdiagnozować tę właściwą. Poza niesprzyjającym zdrowiu, siedzącym trybem, życia, mogą to by zwyrodnienia kręgosłupa, przeciążenia, a nawet nowotwór. Kręgosłup jest osią podtrzymującą cały nasz układ ruchu, dlatego jego przeciążenie sygnalizowane jest nie tylko przez ból samego kręgosłupa, ale i przez migreny, bóle w okolicy serca, nerek, drętwienie nóg i wiele innych, pozornie niepowiązanych objawów.

ból kręgosłupa

O czym świadczy ból kręgosłupa?

W dzisiejszej rzeczywistości najczęstszą przyczyną bólów pleców jest niestety niezdrowy tryb życia. Brak ruchu powoduje, że nie ćwiczymy mięśni odpowiedzialnych za podtrzymywanie kręgosłupa, cały układ jest osłabiony, a my dodatkowo przeciążamy go trwaniem w jednej, niekorzystnej pozycji. Długotrwały bezruch i brak aktywności fizycznej skutkują szeregiem objawów, wśród których można wyróżnić:

  • szytwnienie i ból karku – spowodowane przez siedzenie ze zgarbionymi plecami i wysuwanie głowy w kierunku ekranu komputera, czy pochylanie się nad papierami. Może również świadczyć o nieodpowiedniej pozycji podczas snu lub nadmiernym stresie;
  • ból całych pleców, szczególnie w centralnej części – powodowane długotrwałym siedzeniem w nieodpowiedniej pozycji i posuwającymi się zmianami zwyrodnieniowymi odcinka piersiowego kręgosłupa;
  • ból w odcinku lędźwiowym kręgosłupa – tutaj przyczyną może być wypadnięcie dysku, czyli dyskopatia. Choroba może być spowodowana nagłym bądź przewlekłym przeciążeniem kręgosłupa. Trzeba pamiętać o tym, że wysunięcie się dysku i podrażnianie nerwu nie musi objawiać się ostrym atakiem bólu uniemożliwiającego poruszanie się. Wcześniej możemy również odczuwać promieniujący ból w dolnej części kręgosłupa;

ból kręgosłupa

  • ostry ból ramienia – pojawia się, gdy sięgamy dłonią do pleców albo oprzeć się na łokciu. Może być objawem postępującego zwyrodnienia, ale także świadczyć o rozwijającym się stanie zapalnym;
  • ból krzyża – jego przyczyną mogą być choroby kobiece, przeciążenie i stres.

Jak radzić sobie z bólem kręgosłupa?

Zwróć uwagę na to, jak śpisz. Często jesteśmy tak zmęczeni, że nie zdążymy się nawet dobrze ułożyć, zanim zaśniemy. Czasami natomiast przewracamy się wciąż z boku na bok i nie potrafimy znaleźć odpowiedniej, wygodnej pozycji, w każdej coś nam przeszkadza. Być może mamy źle dobrany materac lub poduszkę. Jeśli zdarza się, że rano wstajemy „połamani”, powinniśmy zadbać o odpowiednie warunki snu:

  • materac nie może być ani za miękki, ani za twardy – pod ciężarem ciała powinien uginać się na około 3 cm. Nie może się jednak odkształcać na stałe, nie szukaj materac dopasowującego się do sylwetki, ale sprężystego. Powinien być także równy – jeśli codziennie kładziesz się w wyleżanym zagłębieniu albo szukasz najwygodniejszej pozycji pomiędzy wystającymi sprężynami, to znak, że najwyższy czas na zakup nowego materaca.
  • dopasuj poduszkę – spanie bez niej nie jest dobrym pomysłem, ale sen w pozycji niemal siedzącej znacznie obciąży kręgosłup oraz wzmoże chrapanie. Dobra poduszka podpiera nie tylko głowę, ale i szyję, sprawiając, że ten odcinek kręgosłupa nie wygina się podczas snu.
  • zanim wstaniesz, przeciągnij się. Nie podnoś się gwałtownie, daj organizmowi chwilę na rozruszanie, a kręgosłupowi szansę na przygotowanie się do całodziennego wysiłku.

ból kręgosłupa

  • zadbaj o swój kręgosłup w miejscu pracy. Jeśli siedzisz przez kilka godzin dziennie przed komputerem, zobacz, jak sprawić, by praca przed ekranem była zdrowsza. Pamiętaj, że to pracodawca ma obowiązek zapewnić każdemu pracownikowi odpowiednie warunki na stanowisku pracy. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej zawiera nawet takie szczegóły, jak opis krzesła, na jakim powinniśmy siedzieć w czasie pracy.jeśli zdarza Ci się również pracować na siedząco w domu, możesz zainwestować w dmuchaną piłkę do ćwiczeń o odpowiedniej dla Ciebie wielkości i wykorzystać ją nie tylko w czasie gimnastyki, ale po prostu siedzieć na niej. Brak oparcia i niestabilność zmuszą mięśnie kręgosłupa i nóg do wytężonej pracy, a Ty nie utkniesz w całkowitym bezruchu na kolejne kilka godzin.

 

Jeśli jednak ból kręgosłupa już Cię dopadł i nie wiesz, czym on jest spowodowany, nie próbuj masaży, rozgrzewających plastrów, akupunktury czy ćwiczeń na własną rękę. Przy niektórych rodzajach chorób i zwyrodnień należy unikać konkretnych pozycji, jeśli więc nie wiesz dokładnie, co Ci dolega, odwiedź najpierw lekarza ortopedę.

Dodaj komentarz

Top