Jesteś tutaj
Start > TAK > Shake i smoothie czyli owocowy zawrót głowy

Shake i smoothie czyli owocowy zawrót głowy

Różnego rodzaju shaki i smoothies są świetnym sposobem na dostarczenie sobie codziennej dawki witamin. Czym różnią się te dwa rodzaje koktajli, jak najlepiej je przygotowywać i jakich dodatków używać?

Czym się różni shake od smoothie?

Podstawową różnicą między shakiem a smoothie jest dodatek składnika mlecznego w tym pierwszym. Do shake’a możemy dodać zarówno mleko zwykłe, jak i roślinne lub jogurt. Popularne są również shaki z dodatkiem twarogu, polecane zwłaszcza osobom, które dużo trenują lub chcą zbudować tkankę mięśniową. Reszta składników, jakie dodamy, zależy tylko od naszej wyobraźni.

Shake i smoothie – jakich składników użyć?

Musimy pamiętać, że zdrowe koktajle to nie tylko owoce. Do smoothies warto dodać zieloną bazę w postaci świeżych liści szpinaku lub jarmużu. Ciekawego, ożywczego smaku koktajlom dodaje zielony ogórek, szczególnie w połączeniu z miętą i limonką.

Jednym z podstawowych owoców dodawanych i do shake’ów i smoothies, jest banan. Jego zaleta to kremowa konsystencja i słodki smak. Jest to też owoc treściwy, z dużą zawartością potasu, warto dodawać go zwłaszcza do koktajli spożywanych po treningu. Przygotowując koktajl, najlepiej jest używać owoców sezonowych. Zimą, gdy dostęp do owoców jest mniejszy, można z powodzeniem wykorzystywać owoce mrożone. Mają one porównywalnie dużo dobroczynnych składników, jak te świeże.

Oczywiście konfiguracji owoców i smaków są miliony, pamiętajmy jednak, by ograniczać się do maksymalnie trzech owoców, aby nasz smoothie nie był cukrową bombą. Mimo że są one zdrowe, to blendując pięć owoców przygotowujemy posiłek o bardzo wysokim indeksie glikemicznym, dlatego najlepiej mieszać je z warzywami. Do zmiksowanych owoców dodajemy wodę lub kostki lodu, żeby nieco napój rozwodnić.

Osobom, które dbają o wagę, bardziej polecane są shaki ze względu na dodatek białka. Wynika to z tego, że fruktoza obecna w owocach, jest lepiej trawiona, gdy do posiłku oprócz węgli dodajemy białko. Do koktajli możemy też dodawać takie nieoczywiste składniki, jak suszone daktyle, awokado, cynamon, kakao, a nawet chili.

Czy koktajl może zastąpić posiłek?

Oczywiście! Mądrze przygotowany shake czy smoothie, z odpowiednio dobranych składników, z powodzeniem zastępuje posiłek. Koktajle warto pić, gdy nie mamy czasu na przygotowanie posiłku, świetnie sprawdzają się jako drugie śniadanie w pracy, czy w szkole. Jeszcze większą wartość odżywczą zyska koktajl z dodatkiem rozdrobnionych orzechów, pestek, nasion chia czy płatków owsianych.

Jeżeli ktoś nie najada się koktajlem, to najprawdopodobniej pozostałe posiłki, które spożywa, są po prostu zbyt małe i dostarcza sobie za małą porcję energii. Inną przyczyną może być, przyzwyczajony do dużych posiłków, za bardzo rozciągnięty żołądek. Wówczas wystarczy kilka dni, aby przyzwyczaić się do mniejszych porcji.

Jakie są Wasze ulubione składniki koktajli? Niedługo podamy Wam kilka przepisów na zdrowe smoothies i shaki.

 

Photo by elements.envato.com/e_mikh/Dream79/

Dodaj komentarz

Top