Jesteś tutaj
Start > TAK > Piękne włosy – co jeść, by były mocne i lśniące?

Piękne włosy – co jeść, by były mocne i lśniące?

włosy

Bujne, piękne włosy to nie tylko marzenie każdej kobiety, ale i oznaka zdrowia. Jak dzięki diecie możemy wzmocnić włosy? Jakie składniki pokarmowe mają pozytywny wpływ na kondycję naszych włosów?

Włosy (i paznokcie) bardzo szybko reagują na niedobory określonych składników w diecie. Zaczynamy zauważać, że stają się słabsze, łamliwe, wypadają. To znak, że czas wprowadzić zmiany w naszym sposobie odżywiania.

Dlaczego wypadają?

Wypadanie włosów to problem wielu kobiet, czasem jednak może być oznaką poważnych zaburzeń hormonalnych. Jeśli kłopotom z włosami towarzyszą inne objawy, warto wybrać się do lekarza na konsultację. Czasami gorsza kondycja czupryny może być związana po prostu z przemęczeniem, nadmiernym, stresem czy nieregularnym, niezdrowym trybem życia.

włosy

Często jednak zapominamy po prostu o tym, że to co jemy wpływa na każdą najmniejszą komórkę naszego organizmu, także na włosy. Dlatego warto wiedzieć, jakie składniki diety są istotne dla zdrowych i mocnych włosów.

Białko i minerały

Korzystna dla włosów dieta to przede wszystkim dieta bogata w białko, minerały – cynk, miedź, krzem i witaminy, szczególnie witaminę A, E i te z grupy B. Niestety, to właśnie te substancje bardzo szybko tracimy w czasie odchudzania czy w przewlekłego stresu. Dietę należy wtedy uzupełnić w warzywa i owoce, najlepiej surowe (obróbka termiczna powoduje obniżenie zawartości witamin w tych produktach).

Pamiętajmy, że włosy zbudowane są z keratyny, czyli – białka. Gdzie znaleźć aminokwasy budujące włosy? W chudym mięsie, rybach, jajach, ale także nasionach roślin strączkowych (zawierających także sprzyjający odchudzaniu i o Ich źródłem są także produkty zbożowe i oczyszczający organizm błonnik) – soi, fasoli, soczewicy, a także w otrębach pszennych czy płatkach owsianych.

włosy

Ważne jest, by dieta była zrównoważona – nadmiar białka również zaszkodzi naszym włosom. Ich kondycję natomiast na pewno poprawi rezygnacja z wysoko przetworzonej żywności, używek – nikotyny, kawy, alkoholu oraz obniżając poziom cholesterolu, jeśli znacznie przekracza on zalecane dla wieku normy.

Witaminy

Witaminy wzmacniające włosy organizm najlepiej przyswoi z produktów naturalnych, a więc owoców, warzyw – szczególnie sałaty, rzodkiewki, kalarepy, brokułów, cytrusów, jabłek, pełnoziarnistego chleba, nasion słonecznika, siemienia lnianego, pestek dyni, orzechów, grubej kaszy, brązowego ryżu.

Wszystko, czym obciążamy organizm, odbija się na włosach. Zbilansowana dieta oraz rezygnacja ze szkodliwych nawyków – podjadania słonych przekąsek, słodkości, spożywania nadmiernej ilości tłuszczów wielonasyconych – poprawi stan włosów skuteczniej, niż zażywanie dziesięciu różnych suplementów diety bez zmiany nawyków żywieniowych.

włosy

Pamiętajmy także o odpowiedniej pielęgnacji włosów – nie chodzi o męczenie ich kolejnymi maseczkami czy odżywkami, ale przede wszystkim o masaż skóry głowy – dłońmi, przy myciu włosów, albo odpowiednią szczotką. Pobudzi to krążenie, więc cenne składniki będą sprawniej docierały do cebulek włosów. Jeśli na co dzień poddajemy włosy działaniu wysokiej temperatury, warto także co jakiś czas robić przerwy w prostowaniu czy suszeniu włosów, by mogły nieco odpocząć. Pamiętajmy także o regularnym podcinaniu końcówek.

 

Dodaj komentarz

Top