Jesteś tutaj
Start > Prawo a zdrowie > Nie zasiedź się

Nie zasiedź się

Siedzimy przez większą część dnia. W pracy, samochodzie, autobusie, potem w  domu przed telewizorem. Często nie zastanawiamy się, jak długotrwałe zachowywanie tej pozycji wpływa na zdrowie. A według niektórych badaczy jest ono tak samo szkodliwe, jak wypalenie paczki papierosów dziennie.

W 2015 roku w Wielkiej Brytanii wydano zalecenie, by pracownicy wykonujący prace biurowe stali przynajmniej przez dwie godziny dziennie. Podobne głosy pojawiły się w Stanach Zjednoczonych czy Australii. W Skandynawii już 90% pracowników biurowych ma zapewniony dostęp do siedzących i stojących miejsc pracy. Kiedy podobne zalecenia pojawią się w Polsce?

Średnio 10 lat siedzenia

Siedzenie w pracy to codzienność blisko 70% czynnych zawodowo Polaków. W ciągu całej kariery zawodowej każdy z nas przesiedzi przez przerwy średnio 10 lat. A to tylko czas spędzony w pracy – ile lat przesiedzimy poza tym w domu, środkach komunikacji, w szkole, na uczelni?

siedzenie w pracy

Czym grozi długotrwałe siedzenie w pracy? Wystarczy rzut oka na statystki – około 70% siedzących pracujących skarży się na ból w dolnej części kręgosłupa. Jedna czwarta pracowników biurowych w wieku od 24 do 35 lat odczuwa codziennie ból karku lub kręgosłupa związany z pozycją siedzącą. Wśród grup pracowniczych najbardziej narażonych na dolegliwości ze strony układu ruchu pracownicy biurowi wyprzedzają nawet wykonujących ciężką pracę fizyczną dokerów.

Po przeziębieniach to właśnie bóle kręgosłupa są drugą najczęstszą przyczyną absencji w pracy, a blisko połowa wcześniejszych emerytur spowodowana jest przez zwyrodnieniowe zmiany kręgosłupa. Wskaźnik śmiertelności wśród mężczyzn siedzących przez więcej niż 6 godzin dziennie jest wyższy o 20% od przeciętnego, wśród kobiet natomiast – aż o 40%! Potrzebujecie jeszcze więcej liczb?

siedzenie w pracy

Dlaczego siedzenie zabija?

Pozycja siedząca nie jest naturalna dla naszego organizmu. Przeznaczeniem człowieka jest ruch, a rozpędzony rozwój technologiczny wprawia nas w coraz większy bezruch. Kręgosłup nie jest dostosowany do obciążeń, które na niego nakładamy. Mięśnie siedzącego człowieka są napięte, ale nieruchome – prowadzi to do częstych skurczy. Wiele osób zmuszonych do siedzenia w pracy nie ma zapewnionych odpowiednich warunków – dopasowanego, regulowanego krzesła, biurka i komputera na odpowiedniej wysokości.

Dlatego jeśli już siedzimy, zwróćmy uwagę na to, jak to robimy. O sposobach na nieco zdrowszą pracę przed komputerem możecie przeczytać tutaj. Pamiętajmy, że od kondycji kręgosłupa zależy zdrowie całego organizmu – ucisk kręgów może skutkować migrenami, napięciami mięśni, drętwieniem stóp i rąk. Dodatkowo osłabiamy w ten sposób mięśnie dna miednicy (tzw. mięśnie Kegla), co znów może prowadzić do silnego bólu kręgosłupa.

Oni już nie siedzą

W korporacjach takich jak Google, Microsoft czy Facebook, już jakiś czas temu udostępniono pracownikom stanowiska umożliwiające pracę na stojąco, ponieważ wielu z nich skarżyło się na bóle kręgosłupa. Siedzenie w pracy doskwiera też administracji prezydenta Obamy, więc i tam postanowiono wprowadzić biurka typu stand up. 

siedzenie w pracy

Praca na stojąco sprzyja zwiększeniu wydajności – pozycja stojąca ułatwia koncentrację oraz komunikację pomiędzy pracownikami, co ma poprawiać efektywność wykonywanych zadań. Także spotkania biznesowe, podczas których ich uczestnicy poruszają się (np. spacerując) bądź stoją mają przynosić więcej korzyści obydwu stronom. Warto więc pomyśleć o swoim zdrowiu i przyszłości (niestety, wraz z wiekiem kręgosłup będzie coraz mocniej mścił się na nas za przesiedzone lata) i zawalczyć o odpowiednie stanowisko do pracy.

Dla nieprzekonanych: sugestywna infografika.

siedzenie w pracy

Zdjęcia: flickr.com, infografika: spidersweb.com.

Dodaj komentarz

Top