Jesteś tutaj
Start > Psychika i emocje > Nie daj się jesiennej smucie!

Nie daj się jesiennej smucie!

nastrój

Sposoby na dobry nastrój. Nadchodząca jesień nie jest łatwym czasem dla mieszkańców naszej strefy klimatycznej. Doskwiera nam brak słońca, niskie ciśnienie i plucha za oknem. Skarżymy się na brak energii, niechęć do działania, przewlekłe zmęczenie, obniżony nastrój, stajemy się przygnębieni i ospali. Jak nie dać się jesiennej apatii i nie zapaść w sen zimowy?

Przede wszystkim zdecydujmy się na jakąkolwiek formę aktywności fizycznej, najlepiej na świeżym powietrzu. Nie musimy od razu zaczynać przygotowań do maratonu, wystarczy, że od czasu do czasu przesiądziemy się na rower czy wyjdziemy pograć w piłkę z dziećmi. Dni stają coraz krótsze, więc wykorzystajmy maksymalnie wszystko, co oferuje nam polska złota jesień i złapmy jeszcze kilka letnich promieni słońca.

W zdrowym ciele…

Wysiłek fizyczny jest jednym z czynników wywołujących wydzielanie endorfin w mózgu. Hormony te nie bez powodu nazywane są hormonami szczęścia –  łagodzą ból i wprawiają w dobry nastrój. Dbając o dobrą kondycję naszego organizmu, dbamy również o stan psychiki i zwiększamy swoją odporność. Ćwicząc na świeżym powietrzu, dotleniamy komórki i przeciwdziałamy obniżeniu nastroju spowodowanemu niedoborami światła słonecznego.

nastrój

Substancją powodującą wydzielanie endorfin jest także czekolada. Prócz przyjemności stanowi ona bogate źródło magnezu – im większa zawartość kakao i mniejsza ilość cukru, tym lepiej. Jedzenie gorzkiej czekolady będzie więc uprawnione w walce z kiepskim humorem. Magnezżelazo są pierwiastkami odpowiedzialnymi za kluczowe procesy zachodzące w ludzkim ciele, za równowagę biochemiczną mózgu, pomagają również w poprawieniu i utrzymaniu kondycji psychicznej, zwiększają odporność na stres. Warto zaopatrzyć się jesienią w suplementy diety (magnez regularnie wpłukujemy kawą) zapewniające nam odpowiednią dzienną dawkę tych cennych pierwiastków.

Inną substancją występującą naturalnie w organizmie i wspierającą nas w walce o lepszy nastrój jest serotonina. Niezbędny do jej produkcji jest tryptofan, którego źródłem są, między innymi, ziarna sezamu, pestki dyni, twarde sery, mięso czy jajka. Zastąpmy zdrowymi przekąskami podjadane codziennie słodkości, a łatwiej będzie nam zachować dobry humor.

Co dwie głowy…

Samotność na pewno nie jest czynnikiem poprawiającym nastrój. Notoryczne zaszywanie się w domu i zaleganie pod ciepłym kocem przed telewizorem zadziała kilka razy, jednak na dłuższą metę nie jest korzystnym dla naszego zdrowia psychicznego sposobem spędzania wolnego czasu. Najlepszym lekarstwem na smutek i przygnębienie jest szczery śmiech, a zdecydowanie częściej śmiejemy się w towarzystwie, niż do lustra. Na przekór zmęczeniu i zniechęceniu, nie ograniczajmy kontaktów towarzyskich i nie unikajmy rodzinnych spotkań. Spotkanie z przyjaciółmi czy wyjście na imprezę sprawią, że zapomnimy o szarości za oknem, a rozmowy wybiją nas z własnego smutku pozwalając spojrzeć na świat oczyma drugiego.

nastrój

Poza tym, zwykle tam, gdzie spotyka się więcej osób, pojawia się proporcjonalnie więcej dobrych pomysłów na spędzanie wolnego czasu, może więc uda się oderwać co jakiś czas od codzienności i zdecydować się na coś niezwykłego?

A może depresja?

Gdyby jednak obniżony nastrój utrzymywał się przez dłuższy niż trzy tygodnie czas lub pojawiły się inne objawy, takie jak bezsenność, brak sił i energii, nasilające się zmęczenie, kłopoty z koncentracją czy brak apetytu, warto udać się po poradę do specjalisty. Może to tylko niedobór witamin czy przedłużająca się jesienna chandra, ale może to początek poważniejszej choroby, coraz częściej dziś występującej depresji. Kiedy kiepskie samopoczucie zaburza na tyle nasze funkcjonowanie, że zaczynamy mieć problemy w pracy lub w kontaktach z innymi, nie można zwlekać, trzeba jak najszybciej zwrócić się po pomoc. Dzisiejsze metody leczenia są tak zróżnicowane, że większości pacjentów udaje się szybko pomóc.

Zachowajmy jednak zdrowy rozsądek – każdemu zdarzają się gorsze dni czy tygodnie, smutek jest jednym z naturalnych i nieuniknionych stanów człowieka, tego uczucia też czasem potrzebujemy.

Photo by A.Davey