Jesteś tutaj
Start > TAK > Kakao grzechu warte

Kakao grzechu warte

kakao

Jednym z najpopularniejszych smaków dzieciństwa jest kubek gorącego, słodkiego kakao. Jedną z najpopularniejszych codziennych przyjemności – kostka pysznej czekolady. Tym trudniej uwierzyć, że ziarna kakaowca są… gorzkie. Pierwszym Europejczykiem, który wypił kakao, był Krzysztof Kolumb. Napój przyrządzony przez Azteków niezbyt smakował odkrywcy Ameryki. Przygotowany ze zmielonych ziaren kakaowca płyn był gorzki i cierpki. Tylko niezwykła ciekawość podróżnika sprawiła, że Kolumb przyjął worek owoców nieznanej mu rośliny i zabrał go do Europy.

Napój, którym ugoszczono Kolumba, był w tamtym czasie przeznaczony wyłącznie dla króla, arystokracji i wojowników, ewentualnie dla osób o wyjątkowo wysokiej pozycji w hierarchii społecznej. Ziarna kakaowca, według azteckiej legendy podarowane ludzkości przez boga Quetzalcoatla, były na tyle cenne, że stosowano je jako środek płatniczy. Kakao pito jedynie podczas ważnych ceremonii, na końcu uczty, zawsze z ozdobnych pucharów. W źródłach pozostał opis gorzkiego smaku wywaru i jego właściwości energetycznych – po kubku kakao jeden wojownik mógł podobno wędrować cały dzień bez jedzenia. Dopiero Hiszpanie zaczęli dodawać do napoju miód, cynamon czy kardamon, zbliżając tym samym jego smak do tego, który znamy dzisiaj.

Kakao – na zdrowie!

Na szczęście do dziś nie zmieniły się zdrowotne właściwości kakao. Ziarna kakaowca zawierają mnóstwo cennych substancji poprawiających funkcjonowanie organizmu, między innymi epikatechinę, flawonoid o bardzo gorzkim smaku, który korzystnie wpływa na układ sercowo-naczyniowy. Badania wskazują, że flawonoidy poprawiają ukrwienie i dotlenienie mózgu, pamięć krótkoterminową czy krążenie krwi. Kakao przeciwdziała zaburzeniom poznawczym wywołanym zmęczeniem lub brakiem snu. Mieszkańcy Panamy, spożywający około 40 filiżanek kakao tygodniowo, rzadziej chorują, żyją znacznie dłużej niż inni i nie zapadają na demencję.

kakao

Należy pamiętać, że mleko czy cukier zdecydowanie obniżają działanie epikatechiny, a ze względu na gorzki smak, często jest ona celowo usuwana z produktów zawierających kakao.

Cenne polifenole i antyoksydanty

Również polifenole, obecne w ziarnach kakaowca, poprawiają pracę układu krążenia poprzez działając rozkurczająco na naczynia krwionośne (ułatwiają przepływ krwi) i neutralizując zły cholesterol – tym samym zapobiegają powstawaniu skrzepów. Nasiona kakaowca mają bogaty skład biochemiczny, są źródłem wielu składników odżywczych, przede wszystkim antyoksydantów, chroniących przed wolnymi rodnikami, które powodują wiele chorób, uszkodzenia DNA oraz przyspieszają starzenie się organizmu.

Ziarna kakaowca nie zawierają, w przeciwieństwie do kawy, dużej ilości kofeiny. W ich składzie znajdziemy natomiast teobrominę, która działa do niej podobnie, ale nie stymuluje przy tym układu nerwowego, za to wzmacnia krążenie.

Kakao na poprawę humoru

Czekoladoholicy zwykli twierdzi, że nic tak nie pomaga w utrzymaniu dobrego humoru, jak codzienna porcja czekolady. Komedie romantyczne pełne są scen, w których bohaterka leczy złamane serce czekoladą właśnie. Jest w tym wiele prawdy. Kakao wyraźnie poprawia samopoczucie dzięki zawartości tryptofanu. Aminokwas ten jest wykorzystywany przez mózg do produkcji serotoniny – neuroprzekaźnika, który daje nam poczucie szczęścia i uspokaja. Hormon ten pomaga w walce ze stresem i depresją. Natomiast inny aminokwas – fenyloalanina (tzw. czekoladowa amfetamina) wywołuje uczucie podekscytowania.

Ziarna kakaowca to jedyna roślina, która zawiera anadamid – endorfinę naturalnie produkowaną po wysiłku fizycznym, który, jak powszechnie wiadomo, jest najlepszym i najtańszym sposobem na utrzymanie dobrego samopoczucia. Nie namawiamy do jedzenia czekolady zamiast uprawiania sportu, ale od czasu do czasu…

kakao


Innym cennym składnikiem kakao jest fenyloetyloamina. Pomaga ona utrzymać czujność i ułatwia koncentrację. Naturalnie mózg produkuje ją w momencie przyjemności, ekscytacji i podniecenia seksualnego.

Kakaowe makro- i mikroelementy

Ziarna kakaowca to również najbogatsze źródło magnezu, który skutecznie pomaga w walce ze stresem. Poprawia on przepływ krwi i jej natlenienie, chroni serce, podnosi wydajność umysłu i relaksuje mięśnie. Kakao zapobiega także anemii, gdyż zawiera spore ilości żelaza oraz mangan. Żelazo jest składnikiem hemoglobiny rozprowadzającej tlen po organizmie.
Kolejną dobrą wiadomością jest fakt, że, wbrew powszechnej opinii, kakao nie przyczynia się do tycia. Zawiera chrom, który pozwala utrzymać odpowiedni poziom cukru we krwi, zapewniający poczucie sytości przez długi czas. Kolejnymi składnikami kakao, wchodzącymi w skład wielu enzymów są cynk wpływający pozytywnie na pracę układu odpornościowego oraz miedź, która jest niezbędna do budowy czerwonych krwinek.

Wszystko, co dobre

Ponadto surowe ziarna kakaowca zawierają ponad 800 molekuł o właściwościach nawilżających, tonizujących, rewitalizujących i regenerujących organizm. Poza wymienionymi składnikami, w skład kakao wchodzą również witaminy A, E, witaminy z grupy B, C oraz kwasy tłuszczowe Omega-6. Stosowane jest ono także do produkcji wielu kosmetyków. Wpływa korzystnie nie tylko na ciało ale i na duszę, często wystarczy sam czekoladowy zapach, by poczuć się lepiej. Warto więc po nie sięgnąć nie tylko w chwili słabości, pamiętając o uważnym czytaniu etykiet produktów – w końcu zależy nam na zdrowotnych właściwościach kakao, a nie kolejnej porcji cukru.

Photo by EverJean

Top