Jesteś tutaj
Start > TAK > Jesienne owoce i warzywa – zdrowie z natury

Jesienne owoce i warzywa – zdrowie z natury

jesienne owoce i warzywa

Mogłoby się wydawać, że wraz z końcem lata, kończy się również sezon na pyszne, dojrzałe owoce – nie kupimy już truskawek, jagód, czereśni, wiśni, malin. Natura jednak zadbała o to, by także jesienią nie brakowało nam zdrowych produktów prosto z ogródka. Jakie jesienne warzywa i owoce najkorzystniej wpływają na kondycję naszego organizmu?

Jesień to czas zbierania plonów i przygotowań do zimy – wie o tym każdy rolnik czy działkowiec. Często jednak wydaje się nam, laikom, że wraz z opadającą temperaturą, kończy się sezon na zdrowe pyszności z ogródka, zostają jedynie dobrze znane, dostępne przez cały rok, nudne ziemniaki, jabłka czy marchew. Co jeszcze znajdziemy na targach jesienią? Jakie owoce i warzywa warto zajadać, by wspomóc odporność organizmu przed zimą?

Piękna i zdrowa

O kim mowa? O, nazywanej królową jesieni, dyni. To piękne warzywo nie tylko świetnie smakuje w każdej niemal postaci, ale także zawiera mnóstwo witamin i minerałów. Dynia sama w sobie nie jest kalorycznym warzywem, więc nawet osoby dbające o linię mogą bez przeszkód cieszyć się jej smakiem. Stanowi dobre źródło B-karotenu, potasu, wapnia, fosforu i witamin z grupy B wspomagających odchudzanie i leczenie nadciśnienia. Odkwasza organizm i podnosi jego odporność.

jesienne owoce i warzywa

Dynię można przechowywać przez dłuższy czas, warzywo nie psuje się i zachowuje swoje właściwości. Najwięcej korzystnych składników mają najbardziej dojrzałe okazy, możemy również wybierać spośród wielu odmian różniących się wyglądem i walorami smakowymi. Co ważne, nawet po przyrządzeniu i ugotowaniu dynia nie traci swoich wartości odżywczych. Można ją wykorzystać do dań mięsnych i wegetariańskich, zapiekanek na słodko i na słono, a nawet do ciast i muffinów.

Oprócz samego miąższu warto również wykorzystać pestki dyni. Zawierają one wiele cennych składników odżywczych – minerałów: magnez, mangan, cynk, fosfor – oraz witamin, przede wszystkim niacynę niezbędną do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego.

Słodka i zdrowa

Jednym z niedocenionych jesiennych owoców jest gruszka. Jesienią możemy wybierać spośród wielu gatunków i odmian, polskich i zagranicznych. Dlaczego warto jeść gruszki?

W gruszkach występuje jod, minerał wspomagający prawidłowe działanie tarczycy, oraz bor – wpływający korzystnie na pracę naszego najważniejszego organu, mózgu. Najwięcej cennych składników zawierają owoce dojrzałe, dlatego nie unikajmy tych poobijanych – gruszki, które same spadają z drzew, a nie są zrywane, będą na pewno słodsze i bardziej miękkie. Takie owoce powinny jeść również osoby zagrożone osteoporozą, ponieważ bor zapobiega wypłukiwaniu wapnia z kości. Gruszki są także bogatym źródłem potasu, zapobiegającemu rozwojowi nadciśnienia.

jesienne owoce i warzywa

Ona i on

Cukinia i bakłażan, dwa jesienne warzywa, często ze sobą mylone, choć mocno się różnią. Cukinia jest warzywnym ideałem, jeśli chodzi o ilość zastosowań. Jej delikatny smak sprawia, że idealnie nadaje się właściwie do wszystkich typów dań, wszystko zależy od tego, jak ją przyrządzimy i doprawimy. Jakimi właściwościami zdrowotnymi wyróżnia się to warzywo?

Jest lekkostrawna i niskokaloryczna – odchudzający się mogą sobie bez konsekwencji pozwolić na grillowane warzywo, zamiast tradycyjnej kiełbaski. Ponadto, dzięki zawartości potasu, zapobiega zatrzymywaniu wody w organizmie, a dzięki błonnikowi wspomaga trawienie. Natomiast obecna w cukinii w znacznej ilości witamina A wspomaga odporność i pozytywnie wpływa na wzrok, a witaminy z grupy B poprawiają pracę układu nerwowego.

Bakłażan, nazywany także oberżyną, także jest warzywem wspomagającym odchudzanie przez wysoką zawartość błonnika – przyspiesza przemianę materii – i niskokaloryczność. Działa także oczyszczająco i zapobiega chorobom układ krążenia.

Na targu znajdziemy także wiele innych jesiennych warzyw i owoców, między innymi śliwki, buraki, brokuły czy kalarepę. Jesień to prawdziwa feeria barw na straganach i smaków na naszym stole. Pamiętajmy, że owoce i warzywa są najlepszym źródłem korzystnych dla naszego zdrowia minerałów i witamin.

Dodaj komentarz