Jesteś tutaj
Start > Porady > Jak uniknąć przejedzenia?

Jak uniknąć przejedzenia?

uniknąć przejedzenia

Nadchodzące Święta dla wielu z nas są synonimem spędzania większej ilości czasu przy stole i wrzucania w siebie większej ilości jedzenia. Nikt z nas nie chce jednak skończyć świętowania z bólem brzucha. Jak uniknąć przejedzenia w te Święta i czuć się dobrze nawet po całym tygodniu bożonarodzeniowej diety?

Polskie tradycyjne potrawy wigilijne nie są bardzo kaloryczne – na stole mamy duszoną kapustę, pierogi, ryby – właściwie każde danie można nieco „odchudzić”. By uniknąć dolegliwości ze strony układu trawiennego pamiętajmy o ich odpowiednim doprawieniu. Zioła takie jak kminek, majeranek, rozmaryn, tymianek wspomogą procesy trawienia.

Złoty środek

Jak zwykle jednak najskuteczniejszym sposobem na to, by uniknąć przejedzenia, jest zachowanie umiaru. Nie oznacza to, że mamy sprzeciwiać się tradycji i wigilijną wieczerzę spędzić o chlebie i wodzie czy nie spróbować każdej z dwunastu potraw. Jedzmy – w końcu to święta! – ale zachowajmy przy tym zdrowy rozsądek. Jeśli przy świątecznym stole pozwolimy sobie na więcej, nie stanie się żadna katastrofa. Jeśli natomiast wiesz, że trudno będzie Ci się powstrzymać przed nieumiarkowanym pałaszowaniem świątecznych pyszności, możesz zastosować jedną ze sztuczek sprawiających, że zjesz mniej i unikniesz przejedzenia.

uniknąć przejedzenia

Kilka sztuczek

Kilkadziesiąt minut przed głównym posiłkiem możesz wypić szklankę wody, która spowoduje uczucie wypełnienia. Zgodnie z tradycją wieczerzę wigilijną zaczynamy od barszczu – nie odmawiaj wypicia filiżanki zupy, zadziała ona podobnie – ciepła, doprawiona zupa rozgrzeje i wypełni nieco żołądek już na samym początku posiłku.

Zgodnie z tradycją głównym posiłkiem w dniu Wigilii jest kolacja, przez resztę dnia powinno zachowywać się post. Pamiętaj jednak, by nie głodować, ale zjeść coś przed wieczornym świętowaniem. Ostatni dzień przygotowań upływa nam zwykle na wytężonej pracy, potrzebujemy więc energii. Im więcej jej stracimy w ciągu dnia, tym bardziej głodni będziemy wieczorem i, co za tym idzie, pochłoniemy większe ilości wigilijnych przysmaków.

Pij kompot z suszu, herbatę – najlepiej ziołową (miętę, rumianek, melisę) – lub wodę. Unikaj gazowanym słodkich napojów – nie dość, że są niezdrowe, to jeszcze mogą przyczynić się do problemów z trawieniem, spowodować wzdęcia i niepotrzebnie obciążyć nasz układ pokarmowy. Po zjedzeniu kolacji możesz także wypić kieliszek alkoholu na wspomożenie trawienia lub wodę z octem jabłkowym i miodem również przyspieszającym przemianę materii.

uniknąć przejedzenia

Pomagaj pani domu – jak dzięki temu można uniknąć przejedzenia? Po prostu – podniesiemy się od stołu, choć trochę poruszamy kursując na trasie kuchnia – salon, co da naszemu organizmowi chwilę oddechu. Zasiedzenie się przy zastawionym pysznościami stole niechybnie skończy się przejedzeniem, szczególnie dla łasuchów.

Jedz uważnie i powoli. Nie zostawiaj ulubionych potraw na koniec – od nich zacznij, inaczej zdążysz sporo zjeść, zanim zwycięsko dotrzesz do ukochanych pierogów czy klusek z makiem.

Dodaj komentarz

Top