Jesteś tutaj
Start > Porady > Jak tracimy witaminy?

Jak tracimy witaminy?

witaminy

Samo jedzenie warzyw i owoców nie wystarczy. Ilość witamin, jaką przyjmujemy wraz z pożywieniem, w dużej mierze zależy od tego, w jaki sposób przechowujemy żywność i w jaki sposób przygotowujemy posiłki. Zobacz, jak zminimalizować straty witamin w codziennym pożywieniu.

Czynnikiem najbardziej szkodzącym większości witamin jest wysoka temperatura, a więc rodzaj i czas trwania obróbki termicznej. Dzięki kilku prostym zasadom można jednak znacznie ograniczyć utratę witamin.

Świeże i nieobrane

Właśnie takie owoce i warzywa będą zawierały najwięcej cennych dla naszego organizmu witamin. Na surówkach nie wytrzymamy niestety całego dnia, nie mówiąc o tym, że zimą nasz organizm bardzo potrzebuje przynajmniej jednego ciepłego posiłku na dzień. Dlatego, gdy chcemy ugotować warzywa, zdecydujmy się na gotowanie na parze. Wbrew pozorom nie wymaga to specjalnego sprzętu – wystarczy wkład – sito – do garnka.

witaminy

Gotowanie na parze nie trwa dłużej, niż to tradycyjne. Jeśli już musimy ugotować warzywa w wodzie, pamiętajmy o tym, by wstawić je od razu po obraniu (jeśli to możliwe – gotujmy w łupinach). Im dłużej będą zanurzone w wodzie, tym większe straty witamin. Starajmy się również nie kroić warzyw dużo wcześniej i nie zostawiać na długo. Owoce natomiast wybierajmy dojrzałe – wtedy właśnie zawierają wiele cennych składników.

Gotuj z głową

Dobrym pomysłem jest przyzwyczajanie siebie i rodziny do warzyw na półtwardo – nie dość, że smak takich warzyw jest o wiele intensywniejszy, niż smak rozgotowanych, to możemy ograniczyć utratę witamin. Blanszowanie trwa maksymalnie trzy minuty, więc drobniej pokrojone i bardziej miękkie warzywa możemy przygotowywać w ten sposób.

Pamiętajmy także, by nie wylewać wywaru pozostałego po warzywach – to właśnie w tej wodzie pozostaje całkiem sporo wypłukanych witamin. Na jego podstawie możemy potem zrobić sos czy zupę albo w tej samej wodzie ugotować kaszę, makaron do obiadu. Wszystkie wchłaniające wodę ziarna – ryż, kasze, groch, fasolę itp. – staraj się zawsze gotować w takiej ilości wody, by nie trzeba było jej odlewać.

Przechowuj bezpiecznie

Czyli w zacienionym i chłodnym miejscu. Jeśli kupujesz świeże warzywa czy owoce przeznaczone do zamrożenia, zrób to od razu, nie przechowuj ich wcześniej poza zamrażarką. Jeśli to możliwe, staraj się przygotowywać takie ilości jedzenia, by zostało zjedzone od razu. Odgrzewanie potraw również wpływa na utratę witamin.

witaminy

Bardzo wrażliwa na temperaturę i światło jest tak potrzebna organizmowi witamina C, więc dbajmy szczególnie o produkty ją zawierające. Jeśli dodajemy do potraw natkę pietruszki, bogate źródło tej witaminy, posypmy danie bezpośrednio przed dodaniem, by pietruszka się nie gotowała. Podobna zasad dotyczy soku z cytryny dodawanego do herbaty – najlepiej wlać go, gdy napar nieco przestygnie i będzie nadawał się do picia.

Uważaj także na sprzęty kuchenne, za pomocą których przygotowujesz posiłki. Rdzewiejące garnki zapewnią niemal pozbawione witaminy C jedzenie – rdza przyspiesza utlenianie witaminy. Także noże i obieraczki, których na co dzień używamy, powinny być w jak najlepszym stanie – to właśnie pod skórką warzyw jest najwięcej witamin.

 

2 thoughts on “Jak tracimy witaminy?

  1. Musze sie wam pochwalic w końcu zrzuciłam wagę – 8 kilogramow.
    Przeszukałam chyba cały polski internet zeby znalezc cos na odchudzanie i znalazlam.
    Wpiszcie sobie w google: xxally radzi jak
    szybko schudnać

Dodaj komentarz

Top