Jesteś tutaj
Start > TAK > Jak światło ekranu wpływa na zdrowie?

Jak światło ekranu wpływa na zdrowie?

światło ekranu

Pamiętacie, jak w dzieciństwie rodzice wciąż powtarzali: nie siadaj tak blisko telewizora? Ich pouczenia były zasadne – oglądanie telewizji z bliska szkodzi naszym oczom. Dziś jesteśmy otoczeni przez ekrany – tak bardzo się do nich przyzwyczailiśmy, że niemal ich nie zauważamy.

Niestety, wszystkie ekrany, z którymi na co dzień mamy do czynienia, nie wpływają korzystnie na nasze organizmy. Najgorzej działa na nas światło bijące z wszelkiego rodzaju smartfonów, tabletów czy laptopów, które trzymamy przecież tuż przed oczami.

Nie myl mózgu

Szczególnie nocą światło urządzeń, z których korzystamy w ciemności jest bardzo niezdrowe. Leżąc w łóżku i wpatrując się w ekran rozregulowujemy swój rytm dnia i nocy. Nasz mózg bierze światło ekranu za światło słoneczne i przestaje wytwarzać melatoninę, czyli hormon regulujący nasz rytm dobowy (zwany także „hormonem snu”).

światło ekranu

Częste zakłócanie zwykłego rytmu czuwania i snu może prowadzić do zupełnego rozregulowania naszego organizmu i niemożności prawidłowego funkcjonowania za dnia. Zmęczenie, dekoncentracja, kłopoty z pamięcią, trudności w nauce to tylko niektóre z objawów zamiany dnia z nocą.

Konsekwencje zaburzenia rytmu

Niebieskie światło ekranu telefonu czy komputera nie powinno towarzyszyć nam co najmniej półtorej godziny przed snem. Starajmy się także nie korzystać z tego typu urządzeń już leżąc w łóżku – może to doprowadzić do poważnych kłopotów ze snem, a nawet długotrwałej bezsenności.

Zaburzenia rytmu snu wpływają także na większą podatność na różnego rodzaju depresje, a rozregulowana produkcja melatoniny może również zakłócić wytwarzanie innych hormonów – szczególnie tych odpowiedzialnych za odczuwanie głodu – i tym samym rozchwiać całą gospodarkę hormonalną organizmu.

światło ekranu

Wpływ niebieskiego światła na nasze oczy także jest niekorzystny – naukowcy podejrzewają, że niszczy siatkówkę i może prowadzić do powstawania katarakty. Jeśli możemy, ograniczmy do minimum kontakt z otaczającymi nas z każdej strony ekranami, a na pewno starajmy się nie czytać dłuższych tekstów na niewielkich i świecących ekranach smartfonów. Lepszym i zdrowszym wyborem – jeśli nie możemy po prostu skorzystać z książki – są czytniki e-booków wykorzystujące technologię e-Ink, czyli elektroniczny papier. Gdy brak światła dziennego czytanie na tego typu urządzeniach wymaga oświetlenia zewnętrznego, ponieważ ich ekrany nie są w żaden sposób podświetlane. Nasze mózgi reagują na nie jak na zwykły, zadrukowany papier.

Zdjęcia: flickr.com

Dodaj komentarz

Top