Jesteś tutaj
Start > Porady > Jak poradzić sobie ze złością?

Jak poradzić sobie ze złością?

złość

Pierwsza dobra wiadomość: dobrze jest czasem się zezłościć. Gniew, tak jak płacz, jest wentylem bezpieczeństwa naszej psychiki – umożliwia pozbycie się negatywnych emocji i sprawny powrót do stanu równowagi. Lepiej jest wyrzucić z siebie frustrację i wściekłość, niż dusić je w zakamarkach świadomości przez dłuższy czas. Jeśli jednak często zdarza nam się złościć z błahego powodu, możemy zacząć szkodzić sobie i swojemu otoczeniu. Jak więc radzić sobie z napadami wściekłości i opanować złość?

Utrata panowania nad sobą nie jest przyjemnym doświadczeniem, z konsekwencjami zachowania, które wymknęło nam się spod kontroli, możemy zmagać się jeszcze przez długi czas. Jak nie dać się porywom emocji i skutecznie pracować nad swoimi reakcjami, tak by nie szkodziły one otoczeniu i, przede wszystkim, nam samym?

Wyraź się

Z jednej strony jesteśmy bombardowani przekazami namawiającymi nas do większej otwartości, kształtowania swojej tożsamości, wyrażenia siebie w niepowtarzalny sposób, podkreślania swojej osobowości. Z drugiej strony w procesie wychowania i przystosowywania społecznego uczymy się opanowywać pewne reakcje i tłamsić w sobie niektóre emocje, a przynajmniej ich nie okazywać. Na dłuższą metę nie jest to rozwiązanie zdrowe i korzystne dla naszej psychiki. Z kolei życie z cholerykiem również nie należy do doświadczeń korzystnie wpływających na nasze samopoczucie i ogólny stan psychiczny. Jak znaleźć złoty środek i poradzić sobie ze złością, nie niszcząc siebie i nie raniąc innych?

złość

Wypróbuj polecane przez psychologów sposoby na złość

  • Przede wszystkim, keep calm! Zachowaj spokój w krytycznym momencie i zastanów się, czy warto dopuścić do wybuchu. Postaraj się spojrzeć na siebie i na całą sytuację z boku – jeśli uznasz, że warto, wściekaj się, ale być może dostrzeżesz jej absurdalność i zamiast wrzasku, parskniesz śmiechem.
  • Zastanów się przez moment, co tak naprawdę Cię rozzłościło – być może przyczyna Twojego gniewu jest zupełnie inna, niż wydaje Ci się na pierwszy rzut oka. Zmęczenie i poranne korki mogą wprawić Cię w niezbyt dobry nastrój, natomiast iskrą powodującą złość może być sytuacja zupełnie niezwiązana z tymi małymi, denerwującymi drobiazgami.
  • Wykorzystuj techniki relaksacyjne. Odetchnij głęboko, postaraj się wyrównać oddech wciągając powietrze nosem, a wypuszczając je powoli ustami. Przebiegnij się kawałek, pochodź, poskacz. Ruch ułatwi rozładowanie psychicznego napięcia.
  • Nie staraj się wyzbyć gniewu, nie udawaj, że wcale się nie złościsz. Świadomość odczuwanych emocji i przeżywanych stanów jest pierwszym krokiem na drodze do ich opanowania. Nie oszukuj się, pomyśl, że każdy czuje się czasem podobnie.
  • Jeśli zdenerwowało Cię czyjeś zachowanie, spokojnie powiedz o tym. Nie obrażaj się, wprost wyjaśnij, o co chodzi. Niech Twoja wypowiedź będzie komunikatywna i nastawiona na mówienie o swoich emocjach, a nie krytykę innych.
  • Nie obwiniaj się. Złość sama w sobie nie jest dobra, ani zła. Gniew jest naturalną emocją, niezależną od Ciebie. O ile nie przybiera patologicznych form i nie niszczy relacji z innymi, nie ma powodu, by go zwalczać.
  • Rozmawiaj z innymi, zwierzaj się i opowiadaj o tym, co Cię denerwuje. Czasami wystarczy się wygadać, by negatywne emocje opadły, a napięcie zostało rozładowane. Dzielenie się swoimi zarówno swoimi radościami, jak i kłopotami, zacieśnia więzy międzyludzkie i buduje trwałe relacje.

Profesjonalna pomoc

Jeśli jednak złość i frustracja znacznie utrudniają Ci życie, normalne funkcjonowanie i niszczą relacje  z innymi ludźmi, zdecyduj się na spotkanie z terapeutą lub coachem, który opracuje dopasowane do Ciebie i Twoich potrzeb techniki radzenia sobie z gniewem i napięciem. Jeśli odczuwasz złość, ale nie wiesz, z czego ona wynika, terapeuta pomoże Ci dotrzeć do źródła Twoich problemów. Dopiero ich zrozumienie umożliwi Ci skuteczne ich rozwiązanie.

złość

Zadbaj też o odpowiedni odpoczynek. Nawarstwiający się stres również może się objawiać wybuchami złości. Efektywny relaks pozwoli Ci uniknąć kumulowania w sobie negatywnych emocji i wpłynie na poprawę kondycji psychicznej.

Dodaj komentarz

Top