Jesteś tutaj
Start > TAK > Gotowanie na parze. Kuchenne ABC nie tylko dla początkujących

Gotowanie na parze. Kuchenne ABC nie tylko dla początkujących

Gotowanie na parze to stosunkowo nowa moda, która szturmem zdobyła uznanie najlepszych szefów kuchni, dietetyków, trenerów personalnych oraz miłośników zdrowego żywienia.

Nic dziwnego, w końcu przygotowywane w ten sposób posiłki są pełne smaku, cennych składników odżywczych, witamin i minerałów.

Zalety gotowania na parze

Gotowanie na parze to świetny sposób na przyrządzenie wielu produktów spożywczych, takich jak warzywa, ryż, mięso, owoce morza, ryby czy jajka. Posiłki przygotowywane w ten sposób zachowują o około 30% więcej witamin i minerałów w porównaniu do innych metod obróbki cieplnej (tradycyjnego gotowania, smażenia czy duszenia). Co więcej, potrawy gotowane na parze są smaczniejsze i zdrowsze właśnie z uwagi na fakt, że zawierają cenne składniki odżywcze i witaminy, które nie przedostają się do wody.

Produkty przygotowywane w ten sposób zachowują swój naturalny kolor, smak i aromat, a jednocześnie są świeże i niezwykle zdrowe, dzięki czemu pozytywnie wpływają na sylwetkę i dają dużo sił witalnych. Co ważne, potrawy przyrządzane w ten sposób są mniej kaloryczne (nie trzeba dodawać do nich tłuszczu) i wolne od szkodliwych substancji, które powstają podczas smażenia w procesie spalania.

Gotowanie na parze to również oszczędność czasu i energii, gdyż smaczny i pełnowartościowy posiłek można przygotować już w kilkanaście minut.

Przyprawianie potraw

W przypadku potraw gotowanych na parze można całkowicie zrezygnować z soli i tłuszczu, tym bardziej, że dania przyrządzane w ten właśnie sposób powinny być lekkostrawne i mniej kaloryczne.

Aby danie zachwycało bogatym i głębokim smakiem, nie należy żałować ziół (zarówno świeżych, jak i suszonych). Dla smaku można wrzucić do wody kilka liści laurowych, kostkę bulionową lub dodać odrobinę białego wytrwanego wina.

Gotowanie na parze krok po kroku

Aby przygotować smaczny i zdrowy posiłek, warto zapoznać się z poniższą instrukcją gotowania na parze.

  • Rozmieszczenie poszczególnych produktów

Produkty przeznaczone do gotowania należy umieścić w miskach lub na wkładce w taki sposób, aby nie stykały się z wodą. Ryby, mięso czy warzywa warto położyć bezpośrednio w misce z perforowanym dnem, zaś ryż wsypać do miski z pełnym dnem, a następnie zalać wodą i wstawić do miski parowej. Zaleca się, aby wszystkie produkty były rozłożone równomiernie, tworząc cienką warstwę.

Najmniejszą miskę stawia się bezpośrednio na naczyniu z płynem, zaś większe nad nią. Warto zwrócić uwagę na to, aby produkty, które wymagają dłuższego gotowania (np. ryby i drób) lub, które pod wpływem wysokiej temperatury wytwarzają soki umieścić w dolnej misce. Na wyższych piętrach gotuje się m.in. ziemniaki, ryż i warzywa.

W poszczególnych miskach należy umieszczać produkty o podobnej wielkości, dzięki czemu ugotują się w tym samym czasie. W przypadku, gdy gotowane na parze będą jednocześnie składniki o różnej wielkości, największe z nich należy ułożyć w misce położonej najniżej.

  • Podczas gotowania

Aby zapobiec utracie wody podczas gotowania, warto upewnić się, czy pokrywka jest dobrze dopasowana do naczynia. Należy również pilnować, aby woda w zbiorniku się nie wygotowała. Gdyby jednak do tego doszło, należy niezwłocznie uzupełnić naczynie, wlewając do niego wrzątek.

Czas gotowania potrawy liczy się od momentu, kiedy woda zacznie wrzeć. Co ważne, może się on różnić w zależności od upodobań kulinarnych, ilości kawałków poszczególnych produktów oraz rodzaju wybranego naczynia.

Sprzęt niezbędny do gotowania na parze

Obecnie na rynku dostępnych jest wiele rozmaitych sprzętów przeznaczonych do gotowania na parze.

  • Klasyczny garnek do gotowania na parze

Klasyczny garnek do gotowania na parze to tzw. parowar. Choć swoim wyglądem przypomina zwykły, tradycyjny garnek, może być wykonany np. z ceramiki lub szkła  borokrzemowego. W skład standardowych kompletów wchodzi m.in. garnek, wkład do gotowania na parze, pokrywa silikonowa, pokrywka ze szkła oraz naczynie żaroodporne. Garnek ceramiczny można używać na kuchence gazowej i elektrycznej.

  • Garnek elektryczny do gotowania na parze

Do jego działania potrzebny jest prąd. Funkcjonalny czasomierz, który jest wmontowany w urządzenie umożliwia odliczenie czasu, niezbędnego do przygotowania potrawy. Parowar elektryczny może być wykonany z metalu lub szkła.

  • Parownik bambusowy

Parownik wykonany z naturalnego bambusa o niejednolitej strukturze. Zazwyczaj komplet składa się z dwóch pojemników oraz przykrywki. Naczynia tego typu są powszechnie używane w kuchni azjatyckiej.

  • Garnek do gotowania na parze w mikrofalówce

Najczęściej wykonany z tworzywa sztucznego, silikonu lub szkła. Naczynia zazwyczaj mają mniejszą pojemność, dzięki czemu świetnie sprawdzają się do przyrządzania zdrowych i smacznych dań już w kilka minut. Co ważne, zestawy tego typu można również stosować do rozmrażania i przechowywania żywności w lodówce lub zamrażarce.

  • Koszyki do gotowania na parze

Bardzo praktyczne i niezwykle wygodne w użytkowaniu wkłady do gotowania na parze (przykładowe wkłady) umożliwiają szybkie przygotowanie potraw pełnych smaku, witamin i cennych minerałów. Koszyki to idealne rozwiązanie dla osób, które nie posiadają specjalnych parowników. Wystarczy jedynie umieścić sitko w garnku i położyć na nim wybrane produkty w taki sposób, aby nie stykały się z wodą.

Dodaj komentarz

Top