Jesteś tutaj
Start > Porady > Gdy nie możesz zasnąć… 10 sposobów na spokojny sen

Gdy nie możesz zasnąć… 10 sposobów na spokojny sen

sen

Kładziesz się właśnie spać po męczącym dniu i marzysz tylko o tym, by jak najszybciej zamknąć oczy i odpłynąć w słodką krainę snu? Przytulasz policzek do poduszki i czekasz, czekasz, czekasz… Zaczynasz myśleć o wydarzeniach całego dnia, planować jutrzejsze zajęcia, tworzysz w myślach listę zadań, a sen nadal się nie pojawia. Znasz to?

Zaczynasz się irytować, przecież czeka Cię kolejny dzień pracy. Tak bardzo chciało Ci się spać, przecież dzisiejszy dzień był wyjątkowo męczący! Dlaczego znów nie możesz zasnąć? Im bardziej się starasz, tym gorzej Ci idzie, aż zupełnie odechciewa Ci się spać. Dowiedz się, jak szybko zasnąć i poznaj sprawdzone sposoby na spokojny sen!

Ustal własne rytuały

Kładź się najlepiej o regularnej porze, nie zasypiaj w ubraniu, powoli wprowadzają swój umysł i ciało w stan odprężenia i wyciszenia. Nie jedz obfitych posiłków przed snem, ale nie kładź się z pustym żołądkiem, bo głód skuteczni udaremni Ci szybkie zaśnięcie i spokojny sen. Ustal sobie kolejność czynności, które musisz wykonać przed pójściem spać i codziennie je powtarzaj.

sen

Zadbaj o przestrzeń w sypialni. Niech Twoje łóżko wręcz zachęca do leżącego wypoczynku. Idealnie byłoby, gdyby pokój z łóżkiem służył wyłącznie do spania. Jeśli przyzwyczaisz się do tego, że to miejsce przeznaczone jest wyłącznie do wypoczynku, automatycznie będziesz przestawiać się na tryb spoczynku i łatwiej będzie Ci zasnąć. Jeśli nie masz możliwości wydzielenia sypialni, spróbuj zagospodarować miejsce wokół łóżka lub oddzielić je od reszty pokoju. Dobrym pomysłem będzie rozstawienie parawanu lub zamontowanie baldachimu, który stworzy intymną strefę umożliwiającą wyciszenie i uspokojenie.

Kiedy sypialnia gotowa, a Ty nadal nie możesz zasnąć, spróbuj jednego ze sprawdzonych sposobów na poprawienie jakości snu i ułatwiających zasypianie.

Na dobry sen

By sen był efektywny i naprawdę regenerował organizm, musi być głęboki i nieprzerwany. Jeśli długo nie możesz zasnąć, denerwujesz się, co tylko pogarsza sytuację. Dlatego przede wszystkim:

  • nie patrz na zegarek, nie frustruj się. Pomyśl o czymś przyjemnym i postaraj się pozostawić za sobą wszystkie wydarzenia minionego dnia, odetnij się od tego, co dzieje się na zewnątrz.
  • przed snem wywietrz pokój, lepiej, by w nocy było Ci chłodno niż gorąco. Wyłącz światło i zasłoń okno, w ciemności organizm automatycznie przestawia się z trybu czuwania na spoczynek.
  • nie zapominaj o wysiłku fizycznym. Często jesteśmy bardziej zmęczeni psychicznie i umysłowo, niż fizycznie, a ruch i dotlenienie organizmu znacznie ułatwią zasypianie i poprawią jakość snu.
  • postaraj się kłaść i wstawać o stałych godzinach. Pamiętaj, że potrzebujesz 7-8 godzin snu, a kumulujące się niedospanie i zmęczenie będzie Ci utrudniać codzienne funkcjonowanie. Jeśli zarwiesz noc, postaraj się nie odsypiać w ciągu dnia, by nie przestawiać rytmu dnia i nocy.
  • weź gorącą, relaksującą kąpiel przed snem – rozgrzejesz się, a po wyjściu z wody, gdy temperatura spadnie, z przyjemnością wskoczysz do łóżka i ułożysz się w ciepłej pościeli.

sen

  • nie myśl o kłopotach. Ustal godzinę, po której nie zamartwiasz się codziennymi drobiazgami. Wybaczaj i zapominaj, nie chowaj gniewu i urazy, tylko sobie w ten sposób zaszkodzisz. Nie kładź się po kłótni, i tak będziesz wciąż o niej myśleć. Lepiej się po prostu pogodzić i zasypiać z czystym sumieniem.
  • zrezygnuj wieczorem z używek, kawy, mocnej czarnej herbaty, słodkich gazowanych napojów i energetyków, nie pal, jeśli nie musisz, bo podniesiesz niepotrzebnie ciśnienie krwi i trudniej będzie Ci zasnąć.
  • zwróć uwagę na oddech. Jest to czynność, która codziennie nam towarzyszy, zapominamy o niej, a oddychanie podtrzymuje nasze życie. Odetchnij głęboko i powoli wypuszczając powietrze ustami, powtórz  kilka razy.
  • nie leż w łóżku na siłę, jeśli nie możesz zasnąć. Lepiej zadziała krótki spacer, czytanie książki, coś, co oderwie Cie od coraz bardziej uporczywej myśli nie dającej Ci spać: nie mogę spać. Nie nakręcaj się, ale nie siadaj też przed telewizorem czy komputerem, bo ich światło całkiem Cię rozbudzi.

Jeśli kłopoty z zasypianiem sprawiają, że czujesz ciągłe zmęczenie i rozdrażnienie, sprawdź, czy nie cierpisz na bezsenność i skonsultuj się z lekarzem.

Dodaj komentarz

Top