Jesteś tutaj
Start > Psychika i emocje > Depresja w kampaniach społecznych

Depresja w kampaniach społecznych

depresja

Depresja staje się jedną z najpowszechniejszych chorób  XXI wieku, należy do tak zwanych chorób cywilizacyjnych. Według szacunków badaczy ponad jedna czwarta Europejczyków doświadcza w ciągu roku objawów przynajmniej jednej z chorób psychicznych. Najczęściej występującymi są depresja i schizofrenia. 

Nic więc dziwnego, że coraz częściej pojawiają się najróżniejsze inicjatywy uświadamiające społeczeństwo i przeciwdziałające wykluczeniu chorych. Choroby psychiczne określa się plagą naszych czasów, a depresja może być w przyszłości poważniejszym problemem, niż bezrobocie. Często nie zauważamy chorych, bo – jak w filmie Kasi – zakładają na siebie maskę pozwalającą im jakoś funkcjonować w społeczeństwie, które nie uznaje słabości.

Kat edukuje

Jakiś czas temu wśród najpopularniejszych filmików w Internecie pojawił się materiał polskiej youtuberki, Katarzyny Napiórkowskiej. Mimo, że nie jest częścią żadnej kampanii społecznej reakcje na jej film pokazują, że zrobił o wiele więcej, niż niejedna długofalowa zorganizowana akcja. Jak o swoim filmie powiedziała sama Kasia publikująca swoje filmy na YouTube na kanale CallMeKat:

Mam nadzieje, że to pomoże ludziom zrozumieć ten proces. Zrobiłam to ponieważ wielu ludziom wydaje się, że depresja to coś co możesz wybrać, i że sprowadza się ona do patrzenia przez okno i słuchania smutnych piosenek. Prawda jest taka, że bardzo wiele rzeczy zaczyna wymykać Ci się spod kontroli.

Film możecie zobaczyć także tutaj: https://www.youtube.com/watch?v=EJ_S5Rjt_iI. W komentarzach widać, że jego autorka bardzo dobrze oddała stan, w jakim znajdują się chorzy na depresję. Niezrozumienie i niewiedza otoczenia powodują, że oprócz wynikających z samej depresji trudności i barier chorzy muszą zmagać się dodatkowo z nieadekwatnymi reakcjami swoich bliskich. O tym mówi kolejny opublikowany niedawno filmik.

„Tak się nie mówi!”

Niezrozumienie i bagatelizowanie choroby ilustruje kampania przygotowana przez Amerykańską Fundację Badawczą Hope for Depression (Hope for Depression Research Foundation – HDRF) we współpracy z agencją McCann HumanCare z USA. Jej celem nie jest uświadamianie chorych na depresję, ale osób im bliskich. Wbrew pozorom to właśnie one często odbierają zachowanie chorego jako próbę zwrócenia na siebie uwagi albo użalanie się nad sobą. Problemem jest nie tylko niski poziom wiedzy o chorobie, na którą według WHO cierpi już 350 milionów ludzi, ale i podejście do wszelkich zaburzeń psychicznych ocenianych jako mniej realne czy groźne, niż choroby dotykające naszych ciał. To dlatego w filmie zastosowano tak kontrowersyjną dla niektórych metaforę:

Chore myślenie

Zmianę w postrzeganiu osób chorych psychicznie, cierpiących nie tylko na depresję i inne zaburzenia, ale również niepełnosprawnych, niesamodzielnych ma na celu kampania Zdrowe Myślenie realizowana przez realizowany przez Zakład Opiekuńczo-Leczniczy i Rehabilitacji Medycznej w Poznaniu. Manifest akcji możecie obejrzeć tutaj:

Kampanię wsparły takie osobowości, jak Małgorzata Ostrowska, Ilona Felicjańska, Michał Grudziński czy Antonina Choroszy. Choć dotyczy chorych osób piętnowanych ze względu na różnego rodzaju dysfunkcje fizyczne i psychiczne, zwraca także uwagę na powszechnie znane zjawisko, którego zdajemy się już nie zauważać: krzywdzenie innych poprzez słowa. To, że słowa ranią równie mocno, jak przemoc fizyczna wiadomo już od dawna. Mimo tego często nie zwracamy uwagi na to, w jaki sposób mówimy o innych i do innych. Ta kampania społeczna pokazuje, że to jak mówimy jest odbiciem tego, jak myślimy i zakorzenionych bardzo głęboko przekonań i stereotypów. Oby pomysłodawcy akcji osiągnęli swój cel i zdołali namówić jak największą liczbę osób do przestawienia się na zdrowe myślenie.

One thought on “Depresja w kampaniach społecznych

Dodaj komentarz

Top