Jesteś tutaj
Start > Porady > Chrapanie – jak się pozbyć uciążliwego problemu?

Chrapanie – jak się pozbyć uciążliwego problemu?

chrapanie

Chrapiesz? A może Twój współlokator umila Ci noce swoim pochrapywaniem? Albo, co gorsza – współmałżonek? Jeśli wszyscy dokoła mają już dość Twoich nocnych koncertów albo Ty masz dosyć nieprzespanych przez cudze chrapanie nocy, zobacz, jak możesz sobie poradzić z tym uciążliwym kłopotem. Znajdź najlepszą metodę, by pozbyć się chrapania.

Chrapie co dziesiąty z nas, większość chrapiących – prawie 80% – to mężczyźni. Głośność chrapania porównywana jest do dźwięków pracującej kosiarki do trawy. Zwykle, poza kłopotliwością, chrapanie nie jest niebezpieczne dla naszego zdrowia. Jednak czasami, wbrew pozorom, może być objawem groźnego bezdechu sennego.

Dlaczego chrapiemy?

Dźwięk, który wydaje z siebie chrapiący, tworzy się w gardle. Spowodowany jest utrudnionym przepływem powietrza. Dlaczego, gdy śpimy, powietrze nie przepływa swobodnie przez nasze drogi oddechowe?

chrapanie

W czasie snu całe ciało się rozluźnia, przestajemy świadomie panować nad mięśniami, co skutkuje zwiotczeniem także mięśni twarzy, jamy ustnej i gardła. Brak napięcia oznacza zapadnięcie się mięśni, co ogranicza przepływ powietrza – drogi oddechowe zwężają się. Większe ciśnienie przepompowywanego powietrza skutkuje drganiami podniebienia miękkiego. Wibrujące podniebienie wydaje dźwięk, który, niestety, tak dobrze znamy.

Chrapanie może zdarzyć się nam również w czasie kataru, gdy mamy niedrożny nos, czy przeziębienia i alergii, które powodują obrzęki gardła i nosa. U niektórych osób chrapanie związane jest z budową dróg oddechowych – skrzywioną przegrodą nosową, albo z wydłużonym podniebieniem miękkim i języczkiem.  Przerośnięte migdałki również utrudniają przepływ powietrza i mogą wywoływać chrapanie.

Kiedy chrapanie jest groźne?

Chrapanie może być groźne, gdy towarzyszą mu powtarzające się bezdechy. Jeśli, mimo spokojnej, przespanej nocy, budzimy się wciąż zmęczeni, być może zdarza nam się zatrzymanie oddechu.  Przerwy w oddychaniu prowadzą do arytmii, nadciśnienia, powodują przerost prawej komory serca, a nawet mogą doprowadzić do zawału.
Jeśli podejrzewamy, że ktoś bliski, albo my sami, możemy cierpieć na bezdech senny, zgłośmy się do laryngologa. Sprawdzi on, czy nasze drogi oddechowe są w pełni drożne i w razie podejrzeń skieruje do laboratorium snu, gdzie zostaniemy poddani dokładnej obserwacji i monitorowaniu czynności życiowych podczas snu. Jeśli jednak chrapanie przeszkadza nam tylko ze względu na irytujący dźwięk, możemy wypróbować kilku sposobów, by się go pozbyć.

chrapanie

Sposoby na chrapanie

Jedną z najczęstszych przyczyn chrapania jest niezdrowy tryb życia. Najskuteczniejszym sposobem na pozbycie się tej dolegliwości będzie więc zmiana niezdrowych nawyków.

  • Jeśli mamy kłopot z nadwagą, odkładający się na mięśniach szyi tłuszcz obciąża je i wywołuje chrapanie. Zrzucenie kilku kilogramów pomoże pozbyć się dolegliwości.
  • Nie pijmy alkoholu przed snem. Im bardziej rozluźnione będą nasze mięśnie, tym większe prawdopodobieństwo, że będziemy chrapać.
  • Rzućmy palenie. Nikotyna powoduje zaleganie śliny w gardle i obrzęk śluzówki, co wzmaga chrapanie.
  • Zmieńmy pozycję, w której śpimy. Leżenie na plecach powoduje opadanie języka do tyłu, śpiąc na boku unikniemy zatykania dróg oddechowych.
  • Zmieńmy poduszkę na dopasowaną do anatomicznej budowy odcinka szyjnego kręgosłupa. Odpowiednie podparcie głowy i szyi zapewni właściwe ułożenie ciała i drożne drogi oddechowe.
  • Wysuszona błona śluzowa wzmaga chrapanie, dlatego warto zadbać o odpowiednią temperaturę i wilgotność w sypialni – zwykle wystarczy po prostu często wietrzyć pomieszczenie.
  • Wypróbujmy środki dostępne aptekach bez recepty. Zwykle sprzedawane są w postaci aerozoli do rozpylania w ustach lub płatków, które mają się rozpuszczać na podniebieniu.

One thought on “Chrapanie – jak się pozbyć uciążliwego problemu?

  1. No to naprawdę może być uciążliwy problem. Ciężko jest się pozbyć chrapania. Ja sam długo z tym walczyłem. Akurat u mnie sprawdził się snoreeze.

Dodaj komentarz

Top