Jesteś tutaj
Start > Psychika i emocje > Brak motywacji do działania? Skuteczna motywacja

Brak motywacji do działania? Skuteczna motywacja

motywacja

Nie masz na nic chęci, trudno Ci do czegokolwiek się zabrać? Masz wrażenie, że wszystkie czynności zajmują Ci dużo więcej czasu, niż kiedyś? A może chcesz osiągnąć coś konkretnego, ale brak Ci wytrwałości? Zniechęcenie i zmęczenie pozbawiają nas motywacji do działania. Sprawdź, jak przezwyciężyć natrętne „nie chce mi się” i zrealizować wymarzone cele.

Motywacja jest stanem gotowości do podjęcia danego działania. Realizuje się on nie tylko na płaszczyźnie psychicznej – choć to psychika jest tu instancją nadrzędną – ale i fizjologicznej, sprawiając, że nasz organizm jest gotowy do wysiłku. Może być zewnętrzna lub wewnętrzna. Na pierwszą nie mamy wpływu, ponieważ zależy od sytuacji, środowiska w jakim się znajdziemy, natomiast motywacja wewnętrzna pojawia się, gdy chcemy zaspokoić swoje potrzeby – możemy nad nią pracować. W jaki sposób?

Najtrudniej wyruszyć w drogę

Prawdą jest, że najtrudniej zacząć realizować nasze zamiary. Zwykle, gdy już za coś się zabierzemy okazuje się, że nie było to tak skomplikowane i pracochłonne, jak nam się wydawało. Dlaczego tak trudno wyruszyć w drogę?

motywacja

Przede wszystkim dlatego, że obawiamy się porażki. Nawet jeśli jest to obawa nieuświadomiona, wpływa na nasze zachowanie i odkładanie wszystkiego na później, a także osłabia motywację. Im większe ryzyko porażki, tym trudniej podjąć nam się jakiegoś zadania. Często przeważa, niestety, motywacja ujemna – unikamy czegoś, bo boimy się kary jako konsekwencji porażki. W ten sposób nie podejmujemy żadnego wyzwania, ponieważ z góry uznajemy je za niezrealizowane. Jak mimo obaw zmotywować się do aktywności i osiągać zamierzone cele?

 Zmotywuj się!

Motywacja, której nic nie stanie na przeszkodzie, zdarza się nam najwyżej kilka razy w życiu. Wtedy tak silnie czegoś pragniemy, że mało kto i mało co jest nam w stanie przeszkodzić w realizacji zamierzenia. Jak wywołać stan podobny do tego naturalnego?

Przede wszystkim: cel. Wyznaczenie celu, na którym naprawdę nam zależy, jest podstawą całego procesu. W tym momencie nie powinniśmy jeszcze poddawać go analizie – oceniać, czy jest on realny, czy nie za wielki i czy jesteśmy w stanie go osiągnąć. Gdy wybierzemy wyraźny punkt, do którego będziemy dążyć, powinniśmy wyobrazić sobie, jak będzie wyglądał moment „zwycięstwa” – chwila, gdy zamierzony cel zostanie osiągnięty. Wizualizacja efektu pracy i wyliczenie płynących z niego korzyści skutecznie zachęci nas do wytrwałości i systematyczności.

Po wyznaczeniu celu nadchodzi moment na planowanie. Tutaj musimy wziąć pod uwagę nasze realne możliwości. Gdy postanowimy sobie: za rok o tej porze będę mieć dom na wyspie Bali, możemy się mocno frustrować, zanim zrealizujemy całe przedsięwzięcie. Większe postanowienia lepiej podzielić na mniejsze i urzeczywistniać je metodą małych kroków.

Jeśli jesteś osobą lubiącą wyzwania, rywalizację, obdarzoną wolą walki, a niewielka presja Cię mobilizuje, wykorzystaj te cechy, by wzmocnić swoją motywację. Nawet, gdy te zalety objawiały się jedynie w szkolnych zmaganiach sportowych (uprawianie sportu jest zresztą świetną szkołą motywacji), samą umiejętność można sprytnie wykorzystać. Powiedz swojemu otoczeniu o swoim postanowieniu – ze względu na ich opinię będzie Ci zależało na rzeczywistym wykonaniu planu. Możesz się nawet z kimś założyć. To, że jesteś obserwowany przez innych, będzie Cię dopingowało.

motywacja

Nagradzaj się

Choć samo osiągnięcie celu powinno być nagrodą, to większa satysfakcja oznacza większą motywację. W czasie realizacji planu nie odmawiaj więc sobie małych przyjemności po każdym kolejnym kroku. Żaden sukces nie jest wart życia pełnego wyrzeczeń. Niech jednak każda nagroda będzie ściśle powiązana z zakończeniem kolejnego etapu w drodze do wymarzonego osiągnięcia.

Co jednak zrobić, gdy naprawdę nie możemy się do czegoś zabrać, a mamy coraz mniej czasu na wykonanie danej czynności? Pomocna może się okazać metoda pięciu minut. Postanów, że zajmujesz się daną sprawą wyłącznie przez pięć minut, a potem zacznij robić coś przyjemniejszego. Po przerwie znów poświęć pięć minut na czynność, która nie wzbudza Twojego zachwytu. Za każdym kolejnym razem będzie Ci łatwiej się przemóc i zmotywować do działania, ponieważ najtrudniejsze – początek – będziesz mieć już za sobą.

Motywacja to kwestia Twojego nastawienia. Wypracuj w sobie pozytywne podejście do wyzwań. Zakładanie z góry, że dany cel jest nieosiągalny, tylko Cię od niego oddala.

Dodaj komentarz

Top