Jesteś tutaj
Start > Porady > Bieganie – motywacja i efekty

Bieganie – motywacja i efekty

bieg, buty

Jogging jest najprostszą formą ruchu. Wystarczą wygodne buty, sportowy strój oraz chęci. Od kilku lat na ulicach można zobaczyć coraz więcej ludzi uprawiających ten sport. Jaka jest ich motywacja? Na jakie efekty możesz liczyć, jeżeli też zdecydujesz się zacząć biegać?

Cel

Co może zmotywować do biegania, pomimo tego, że być może nigdy nie wygramy żadnych zawodów? Cel. Najistotniejsze to postawić przed sobą zadanie do zrealizowania. Niech zawsze będzie to prawdopodobna granica Twoich możliwości. Ostatecznie okazuje się, że wcale nie było to zadanie niewykonalne, a Twoje zdolności pozwalają na dużo więcej. W sieci można znaleźć wiele różnych planów treningowych, zarówno dla początkujących biegaczy, jak i dla bardziej zaawansowanych. Często bieganie jest środkiem do osiągnięcia innego celu, np. walki o lepszą sylwetkę lub chęć poprawy swojej kondycji. Biegając, często słyszy się pytanie – po co? Ilu biegaczy, tyle odpowiedzi. Pokonanie kolejnej bariery, lepszy czas, świetne samopoczucie, dla zdrowia, żeby zaimponować sobie lub innym, dla odstresowania. Ważne jest, by znaleźć odpowiedni cel, który będzie naszą motywacją i… czekać na efekty.

Efekty – coś dla ciała

Systematyczny trening daje bardzo pozytywne efekty dla całego organizmu. Zmiany w jakości funkcjonowania odczujesz już po kilku tygodniach regularnego biegania. Sport ten bardzo korzystnie wpływa na układ krążenia. Obniża się tętno spoczynkowe – człowiek trenujący bieganie, ma o 20 uderzeń serca na minutę mniej, niż osoba nieuprawiająca żadnej aktywności fizycznej. Obniża się pozom cholesterolu we krwi, zwiększa ogólna wydajność organizmu. Jogging wpływa też rewelacyjnie na układ mięśniowo-szkieletowy. Zdajesz sobie z pewnością sprawę, że dzięki regularnym treningom wzmocnią się Twoje mięśnie, ale wzmocnieniu ulegają też kości. Dzieje się tak dlatego, że w czasie biegania są one poddawane większym obciążeniom. W wyniku tych nacisków zwiększa się mineralizacja kości, stają się one mocniejsze i mniej podatne na urazy. Jest to bardzo dobra wiadomość zwłaszcza dla kobiet, które są szczególnie narażone na osteoporozę.

bieganie, para

Nie jest też specjalnie odkrywczy fakt, że bieganie znacząco podnosi wydajność układu oddechowego. Jeżeli zaczniesz regularnie biegać, możesz być pewien, że z czasem zapomnisz, co to znaczy zadyszka. Organizm człowieka nieuprawiającego żadnych sportów wykonuje przeciętnie 22 oddechów na minutę, u osób biegających ta ilość może spaść nawet o połowę!

Bieganie i odchudzanie

Jeżeli Twoją motywacją do biegania jest chęć zgubienia nadprogramowych kilogramów, mamy dla ciebie dobrą wiadomość. Biegając spalasz najwięcej kalorii, niż wykonując w tym samym czasie jakakolwiek inna aktywność fizyczna. W czasie godzinnego joggingu Twój organizm jest w stanie spalić od 700 do1000 kcal. Brzmi zachęcająco prawda? Jednak to nie wszystko. Podwyższony metabolizm, który jest efektem regularnego biegania, utrzymuje się jeszcze długo po biegu, dzięki czemu Twój organizm spala kalorie już po zakończonym treningu.

Bieganie dla ducha

Wysiłek fizyczny powoduje wzrost poziomu endorfin, nazywanych hormonami szczęścia. Zjawisko to nazywane euforią biegacza pojawia się po długotrwałym wysiłku fizycznym. To dlatego po biegu poprawia się samopoczucie, czujesz się zrelaksowany i wesoły. Wielu biegaczy zauważa też, że bieganie pozwala im rozładować negatywne emocje i stres. Biegamy po to, żeby widzieć efekty – mięśnie, kondycja, dobry humor, wynik. Nieważne co chcesz osiągnąć – ważne, że chcesz i próbujesz. Nawet jeśli się nie uda, to i tak zrobiłeś więcej niż ci, którzy nie ruszyli się z domu. Możesz być z siebie dumny, dumni będą też Twoi bliscy. Szanujemy ludzi, którzy pokonują swoje słabości, potrafią zawalczyć o swoje cele. Bieg jest pewnego rodzaju synonimem walki. Walki ze swoim organizmem, kondycją, a zwycięzca jest każdy, który próbuje. Dlatego biegając, zyskujesz w oczach innych. I chyba to właśnie jest prawdziwy powód, dla którego na ulicach pojawia się coraz więcej biegaczy – wyższa samoocena. Najistotniejszym efektem Twojego wysiłku będzie poczucie własnej wartości. I dlatego, że sam na nie ciężko zapracowałeś, nikt Cię go nie pozbawi.

Dodaj komentarz

Top