Jesteś tutaj
Start > Psychika i emocje > Czy potrafisz się wylogować? Cyfrowy detoks w trosce o zdrowie.

Czy potrafisz się wylogować? Cyfrowy detoks w trosce o zdrowie.

Nowoczesne technologie to już stały element naszej codzienności. Rano budzi nas budzik ze smartfona. Większość z nas od razu sprawdza powiadomienia, wiadomości, maile. Automatycznie wpadamy w wir, z którego nie wyrwiemy się aż do końca dnia… Czy wyobrażasz sobie, aby wylogować się z digitalowego świata na cały dzień? Poranek? Wieczór?

 

UZALEŻNIENIE OD EKRANU

Nadmierne korzystanie z internetu i urządzeń cyfrowych wywołuje w mózgu takie same reakcje jak alkohol, narkotyki, czy hazard. Z każdym rokiem psychologowie mają do czynienia z coraz większa liczbą osób uzależnionych od sieci.

 

W 2016 roku na Uniwersytecie w Virginii przeprowadzono badanie sprawdzające w jakim stopniu urządzenia elektroniczne wpływają na mózg i docelowo na zachowanie ludzi. Okazało się, że już po 6-15 minutach badani zaczynali czuć się nieprzyjemnie, przebywając bez dostępu do sieci. Nie miało też znaczenia, czy eksperyment odbywał się w laboratorium czy w domu. Badanie na większej grupie osób potwierdziło, że ludzie uzależniają dobry nastrój od internetu. Udowodniono, że korzystanie z portali społecznościowych daje zastrzyk dopaminy – hormonu aktywowanego podczas picia alkoholu, brania narkotyków i uprawiania hazardu.

 

Uzależnienie od internetu może objawiać się spoglądaniem na smartfona co kilka minut lub przymusowym przeglądaniem aplikacji i portali, gdy tylko ma się wolną chwilę. Aby przekonać się, czy jest się uzależnionym o sieci, można spróbować spędzić godzinę w pomieszczeniu bez używania jakichkolwiek urządzeń. Emocje, jakie czuje się podczas tego małego eksperymentu, mogą dać pewien pogląd na swój stosunek do korzystania z sieci.

 

DIGITAL DETOX

Decydując się na odtruwanie organizmu, mamy kilka możliwych metod do wyboru. Niektórzy wolą stopniowe odłączanie się od sieci – na godzinę, na wieczór, na weekend. Są osoby, które decydują się na radykalny detoks. Istnieje trend na wyjazd na wakacje i zostawianie telefonu w hotelowym sejfie. Wielu urlopowiczów wybiera też kierunki, gdzie nie ma zasięgu sieci internetowej i telefonicznej.

 

Badania American Express są jednoznaczne – ponad 80% urlopowiczów korzysta z internetu podczas wypoczynku,a  ponad połowa z nich sprawdza na wakacjach służbową skrzynkę pocztową. Rezygnacja z nowoczesnych technologii jest trudniejsza, niż mogłoby się wydawać.

 

KORZYŚCI DLA ZDROWIA

Po zakończeniu detoksu zmienia się stosunek do technologii. Uświadomiwszy sobie, że potrafimy żyć bez ciągłego sprawdzania powiadomień, docenimy życie w realu.

 

Naukowcy wyraźnie wskazują korzyści, jakie wywiera na nasz organizm odpoczynek od elektroniki. Przede wszystkim do normy wraca nasz poziom melatoniny, rozregulowany przez niebieskie światło urządzeń. Faktem jest, że korzystanie z telefonu czy laptopa tuż przed snem negatywnie wpływa na cykl naszego snu. Jakość snu podczas i po detoksie zauważalnie się polepsza!

 

Dodatkowo wskazuje się, że po powrocie z detoksu wzrasta produktywność, mamy więcej wolnego czasu. Dzięki ograniczeniu czasu na portalach społecznościowych i aplikacjach, zyskujemy chwile na inne zajęcia.

 

CHWILA OFFLINE NA CO DZIEŃ

Nie każdy może sobie pozwolić na całkowite wylogowanie, ale wielu z nas może zmienić kilka swoich przyzwyczajeń, które pogłębiają niezdrowe relacje z technologiami.

 

Po pierwsze, nie korzystajmy z telefonów, laptopów, tabletów tuż przed snem. Ostatnie pół godziny przed pójściem do łóżka przeznaczmy na wycieszenie i relaks.

 

Po drugie, wyznaczmy w ciągu dnia momenty, kiedy nie trzymamy smartfonów kurczowo przy sobie. Dobrym pomysłem jest odłożenie urządzeń na czas posiłków.

 

Zaś po trzecie raz na jakiś czas urządźmy sobie weekend offline. Wybierzmy się na spacer, ugotujmy coś z bliskimi, spotkajmy się z przyjaciółmi lub rodziną.

 

 

ŻYCIE W REALU

Choć mogłoby wydawać się inaczej, świat rzeczywisty ma do zaoferowania dużo więcej, niż ten wirtualny. Technologiczny detoks pomoże nam dostrzec, że funkcjonowanie bez stałego dostępu do internetu jest możliwe i przynosi wiele korzyści dla zdrowia fizycznego i psychicznego.

 

Spróbujmy raz na jakiś czas się wylogować i docenić rzeczywistość.

 

 

 

 

Dodaj komentarz

Top