Jesteś tutaj
Start > Porady > Zmęczone oczy – jak je relaksować?

Zmęczone oczy – jak je relaksować?

Relaksować oczy powinien każdy, a zwłaszcza te osoby, których gałki oczne są zmęczone od pracy przy komputerze i czytania. Ćwiczenia oczu pozwalają na usunięcie napięcia akomodacyjnego i zapobiegają utrwalaniu się nieprawidłowego układu optycznego oka. Warto o tych ćwiczeniach pamiętać w czasie użytkowania komputerów i pozwolić oczom odpocząć.

Jak relaksować oczy? Jeśli na co dzień nosisz okulary lub soczewki korekcyjne, zdejmij je przed wykonywaniem ćwiczeń.

 

Codziennie

Gimnastykę oczu można robić gdziekolwiek, choćby w trakcie kilkuminutowej przerwy w pracy lub podczas jazdy autobusem. Ważne aby ćwiczenia były systematycznie powtarzane kilka(naście!) razy dziennie. Idealnie, gdyby w ciągu dnia zajęły w sumie pół godziny.

 

Co szkodzi

Złe oświetlenie, długie wytężanie wzroku (np. przez małe litery), czytanie w pozycji leżącej, oglądanie telewizji w ciemności i zbyt blisko ekranu, suche powietrze oraz przebywanie na słońcu bez przyciemnianych okularów z filtrem. Wszystkie te czynniki mocno szkodzą naszym oczom.

 

Ćwiczenia

Słońce

Zamknij powieki i obróć twarz w stronę słońca. Blask promieni pobudzi nerwy siatkówki, krążenie krwi i sprzyja produkcji witaminy D. “Patrz” w słońce i poruszaj głową w górę i w dół, w prawo i w lewo

 

Koła

Koło to najzdrowsza dla oka figura. Przyklej na ścianie, na wysokości wzroku dużą, czarną kropkę. Stań około metra dalej i patrz na nią. Gdy zauważysz, że kropka zaczyna się w środku rozjaśniać, a wokół powstaje biała otoczka, przenieś wzrok na ścianę. Pojawi się na niej biała kropka (odpowiednik tej czarnej, naklejonej na ścianie).

 

Ósemki

Wyobraź sobie przewróconą cyfrę 8, czy też może znak nieskończoności. Wodź wzrokiem po jej obwodzie. Ważne jest, aby ćwiczenie rozpocząć od lewej dolnej części brzuszka ósemki i prowadzić wzrok do skrzyżowania linii, kierując go ku górnej części prawego brzuszka.

 

Palming

Najprostszym i ponoć najskuteczniejszym ćwiczeniem wzmacniającym wzrok jest tzw. palming – od ang. palm, czyli dłoń.

Przysuń się do biurka i oprzyj na blacie oba łokcie. Plecy i kark utrzymuj w jednej linii, nie pochylaj głowy do przodu. Pocieraj o siebie energicznie dłonie. Przyłóż rozgrzane dłonie na otwarte oczy. Palce dłoni powinny zachodzić na siebie i krzyżować się na środku czoła. Zamknij oczy. Nie dotykaj zamkniętych powiek i nie uciskaj nosa. Przywołaj w pamięci miłe wydarzenie, które sprawiło ci przyjemność. Zaczniesz widzieć czerń. Im głębsza, tym lepszy efekt ćwiczenia. Po kilku minutach otwórz oczy, mrugając nimi intensywnie, posiedź chwilę, patrząc przed siebie i głęboko oddychając.

Dodaj komentarz

Top