Jesteś tutaj
Start > Porady > Co wpływa na libido?

Co wpływa na libido?

libido

Tak często zapominamy, że człowiek stanowi całość i nie zauważamy, że niektóre nasze zachowania czy przyzwyczajenia mają silny wpływ na nasze zdrowie i wiele aspektów naszego życia, także seksualnego. Czy wiesz, co wpływa na spadek i wzrost popędu płciowego u kobiet i mężczyzn? 

Nie trzeba chyba nikogo przekonywać o korzyściach płynących z udanego i satysfakcjonującego życia seksualnego. Seks poprawia nastrój – w czasie stosunku podnosi się poziom endorfin, tak zwanych hormonów szczęścia. Wpływają one również na kondycję naszych kości zapobiegając osteoporozie i opóźniają procesy starzenia tak, jak i hormon DHEA produkowany podczas współżycia. Spadek libido nie tylko może więc wpłynąć na związek, ale i na zdrowie. Co powoduje brak ochoty na seks?

Zła dieta

Libido jest częściowo warunkowane biologicznie – to od naszych genów zależy, jak duże potrzeby seksualne mamy. Jednak w dużej mierze wpływają na nie czynniki środowiskowe, a więc tryb życia, odżywianie, poziom stresu, nałogi i używki, przyjmowane leki. Równie często odczuwanie zmniejszonego popędu seksualnego wywołane jest aktualnym stanem psychicznym. Wszystkie te przyczyny zmiany poziomu libido zależą w dużej mierze od nas samych.

libido

Jakie elementy diety wpływają na spadek albo wzrost libido? Najbardziej zabójczy wpływ szczególnie na męską potencję mają kwasy tłuszczowe nasycone. Podnoszą poziom cholesterolu i zwiększają krzepliwość krwi prowadzącą do miażdżycy. Wszystkie choroby układu krążenia mają natomiast duży wpływ na sprawność seksualną mężczyzn. Kwasy tłuszczowe nasycone i trans występujące w słodyczach sprzyjają także tyciu, a prawidłowa waga jest dla wielu podstawą dobrego samopoczucia i właściwego funkcjonowania organizmu.

Na obniżenie poziomu libido wpływa także nadużywanie alkoholu. Niewielkie ilości alkoholu mogą wzmocnić popęd seksualny, szczególnie czerwone wino działa korzystnie na układ krążenia, a u mężczyzn wzmaga erekcję.

Co jeść?

Zbilansowana dieta jest podstawą zdrowego trybu życia i utrzymywania organizmu w dobrej kondycji. Jeśli odżywiamy się właściwie, ale chcemy podnieść poziom libido, możemy wzbogacić dietę o kilka składników. Wybierajmy konkretne owoce i warzywa: banany, brzoskwinie, morele, melony, granaty, koper włoski, pietruszkę, seler. Jeśli w kuchni ni stosujemy zbyt wielu przypraw, wzbogaćmy ją szczególnie o cząber, kminek, lubczyk, kolendrę, imbir, cynamon i gałkę muszkatołową.

Nie stresuj się!

Stres nie tylko może powodować zaburzenia hormonalne, ale i pogorszenie nastroju, niepokój i lęk, które obniżają poziom libido. Przemęczenie i zbyt mała ilość snu powodują osłabienie sprawności seksualnej. U mężczyzn mogą powodować przedwczesne ejakulacje i nieutrzymanie wzwodu, co z kolei stanie się kolejnym czynnikiem stresogennym i tak koło narastającego napięcia i słabnącej ochoty na seks się zamyka.

libido

Stres często prowadzi także do popadania w nałogi, a osoby palące papierosy mają dwa razy częściej obniżone libido, niż osoby niepalące. Substancje rakotwórcze zawarte w dymie papierosowym pogarszają także płodność palących mężczyzn.
Jeśli prowadzisz zdrowy tryb życia, ale wciąż masz kłopoty z nadmiernym lub niedostatecznym popędem seksualnym, wybierz się do lekarza seksuologa. Przyczyną może być rozwijająca się choroba lub stan psychiczny, z którego możesz nawet nie zdawać sobie sprawy. Dopiero specjalista wyjaśni niepokojące cię objawy.

Dodaj komentarz

Top